سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، کریم است و کَرَم را دوست می دارد، خوهای والا را دوست می دارد و خوهای پست را ناخوش می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلیمان قراجه داغی[368]
گزارشات و عکسهای کوهنوردان تبریز در مورد کوهنوردی سنگنوردی یخ نوردی و غارنوردی شماره تماس : 09144024255 ایمیل: Solei.sakhreh@gmail.com

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
گروه اینترنتی جرقه داتکو کوه قاف آناپورنا گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز سلیمان قراجه داغی چرا کوهنوردی...؟ تبریز کوه هم طناب دیواره بلند و انگشتان سرما زده حسن نجاریان کوهنورد اخبار کوهنردی کوه نوشت امید کوهستان دتا کوه تبریز کوه( دوچرخه سواری ) فرزند سبلان آپلود رایگان عکس آرام کوه ئاورین کوهنورد بوکانی چیلیک کلایمبینگ عکس آنلاین کوه نیوز کوهنوردان مریوان گروه کوهنوردی آلپ تبریز شبکه خبری صداقت فیلم و عکس کوهنوردی کوهنوردی، ورزش وسلامتی هیئت کوهنوردی استان همدان عشق کوهنوردی طبیعت دوست شیراز تک نورد سایت ابزار غارنوردی aerie پایگاه خبری کوهنوردی پایگاه اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران رووش کرد سقز هئیت کوهنوردی استان آ.ش بخش بانوان هیئت کوهنوردی استان آ.ش هیئت کوهنوردی استان تهران خبرگزاری مهر ساوالان یا سبلان داغلی گرگر صخره 2 ع . رضا پور فدراسیون کوهنوردی فری متوو (سایت هواشناسی) گروه کوهنوردی پرستو باشگاه کوهنوردی اوج آپلود عکس آپلود عکس رقص طوفان نوبهار زندگی کوهنوردی ماگما ... فواد رضاپور دماوند ....حامد دشتی زاده گروه کوهنوردی وتوس ایستاده ام جون کوه گروه کوهنوردی هفت خوان کرج کانون کوهنوردان اوراز مهاباد بهسایت دره نوردی و غارنوردی پارس تولس

شگفت انگیزترین صخره های جهان

پدیده های زمین شناسی، حقیقتا خلقت شگفت آور طبیعت هستند و مردم را به دلیل زیبایی باشکوه و چشم اندازی که ایجاد می کنند، شیفته ی خود نموده اند.

 

سنگ بادبان (Sail Rock)

سنگ بادبان که به سنگ پروس (Parus) نیز شناخته می شود، سنگ ماسه ای یکپارچه ی طبیعی است. این نمای پر هیبت که شبیه به بادبان کشتی می باشد، در ساحل دریای سیاه در شهر Krasnador Krai کشور روسیه قرار دارد. سنگ بادبان بیش از 1 متر ضخامت، 20 متر طول و حدود 25 متر ارتفاع دارد.



سنگ گرانیت مدوّر(Orbicular Granite)

 نقوش روی این سنگ، مصنوعی و ساخته دست بشر نیستند بلکه توسط فرآیندهای زمین شناسی ایجاد شده اند. به این نوع از شکل سنگها "گرانیت مدوّر" گفته می شود. وقوع چنین فرآیندی بسیار نادر و کمیاب می باشد. این سنگ سحرآمیز که در عکس بالا مشاهده می نمایید، در نزدیکی شهر Calder در شیلی واقع شده است. همچنین این سنگ آتشفشانی عجیب به نام "صخره ی حلقوی یا دایره وار" نیز شناخته می شود. شکلهای منحصر بفرد روی صخره (لایه های دایره ای شکل هم مرکز و ساختارهای کروی) احتمالا به دلیل فعالیتهای شیمیایی-هسته ای یک لایه از زمین در یک حفره ی خنک کننده از مواد آلی ایجاد گردیده اند.

سنگ "درانگارنیر" (Drangarnir)

یکی از زیباترین و فریبنده ترین جزایر دنیا، جزیره ی فرو (Faroe) در دانمارک است. یکی از عجایب زمین شناسی که می توان در این جزیره یافت، سنگ "درانگارنیر" می باشد. این نام مشترک برای دو صخره ی دریایی که بین دو جزیره ی "تیندهولمر" (Tindholmur) و "وگار" Vagar)) واقع شده اند، استفاده می شود. به صخره بزرگتر "Stori Drangur" و به صخره ی کوچکتر Litli Drangur" " گفته می شود.

سنگ "استک لونیش" (Stac Levenish)

عکس این سنگ را به دقت بررسی کنید. این تک صخره ی متحیرکننده، در مجمع الجزایر Kilda کشور اسکاتلند و حدود 2.5 کیلومتر دورتر از روستای Hitra قرار گرفته است. خب! امیدوارم تا به حال متوجه شده باشید که نمای این سنگ شبیه به چیست؟ این سنگ با ارتفاع 62 متر قسمتی از دیواره ی یک آتشفشان غیر فعال است که شبیه "نیمرخ صورت یک انسان" می باشد.

سنگ میز(Table)

مسلما این میز برای صرف غذا نیست اما من می توانم بگویم که خوردن غذا بر روی این میز یقینا نوعی ماجراجویی می باشد. این سنگ که "کوه میز" هم نامیده می شود، در ایالت British Columbia در کانادا، جای گرفته است. ارتفاع این کوه (از سطح دریا)2021 متر است و از سطح دریاچه ی Garibaldi به میزان 530 متر ارتفاع گرفته است. فکر صعود "میز" را از سر خود بیرون کنید چون از همه طرف، بخشهای آتشفشان که فرو ریخته اند، دیواره های پرشیب و ریزشی را ایجاد کرده اند. آخرین باری که این صخره صعود شده در سال 1983 بوده است.

کوه سنگی(Stone Mountain)

این سنگ کوارتز آتشفشانی دیدنی، "کوه سنگی جرجیا" نامیده می شود. آمریکا به این سنگ با عنوان "بزرگترین سنگ گرانیت ظاهر شده در دنیا" اشاره داشته ولی این گونه نیست. اگرچه کوه سنگی اغلب "گنبد گرانیتی صورتی" خوانده می شود اما در حقیقت جنس آن کوارتز monzonite است (نه گرانیت). این کوه همچنین به دلیل نقش برجسته ی عظیمی که در جناح شمالی آن قرار دارد، شهرت یافته است. این نقش برجسته، "عظیم ترین نقش برجسته در جهان" می باشد. سه شخصیت مشهور سیاسی به نامهای Jefferson Davis، Gen. Robert E. Lee و Stonewall Jackson در این نقش برجسته، حکاکی شده اند.

کوه کله قندی(Sugarloaf Mountain)

این کوه نام یک قله در "ریودوژانیرو" در کشور برزیل است. این سنگ یکپارچه ی مبهوت کننده که از جنس کوارتز و گرانیت می باشد، مستقیما از لبه ی آبهای خلیج "Guanabara" سر برافراشته است و ارتفاعی معادل 396 متر از سطح دریا دارد.

 تپه ی "کاخ دادگستری" (Courthouse Butte)

این توده ی صخره ای خوش منظر، با رنگهای زیبا، در "Oak Creek" در آریزونای امریکا واقع شده است.

 صخره ی زنگوله(bell rock)

درست در شرق "تپه کاخ دادگستری"، جاذبه ی مشهور دیگری به نام "صخره ی زنگوله" واقع گردیده است. این صخره از لایه های رسوبی افقی تشکیل شده است.

 الپنولا(El Penola)

این توده ی سنگی یکپارچه ی شگرف، نمای صخره ای Guatape یا در زبان اسپانیایی "El Pe?on de Guatape" نامیده می شود و در شهر گواتیپ (Guatape) واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا 2135 متر و حجم این توده ی صخره ای 185 متر مکعب و 385 متر طول دارد. وزن تقریبی آن نیز به 10 میلیون تن می رسد. این صخره دارای 644 پله می باشد که می توان برای رفتن به بالای صخره از آنها استفاده کرد. این پله ها که داخل صخره قرار دارند جزو اجزای صخره می باشند.

 جزیره ی گلدانهای کوزه ای

این دو ستون صخره ای عجیب که شبیه گلدان کوزه ای هستند، باعث نامگذاری این جزیره به همین نام شده اند. در اصل سه ستون صخره ای در این منطقه بوده ولی یکی از آنها در سال 1903 فرو ریخت. جزیره گلدانهای کوزه ای، که یک مکان مشهور توریستی است، در خلیج جرجیا در Ontario در کشور کانادا قرار دارد.

 آشپزخانه ی شیطان (Devil’s Kitchen)

این توده ی صخره ای غیر عادی نوعی گودال است که در "Soldier’s Pass" در شهر Sedona در ایالت آریزونای امریکا واقع شده است. این صخره ی بزرگ وسط دهانه ی ورودی گودال نیز "پیانوی بزرگ شیطان" نام گرفته است.

 پل شیطان(Devil’s Bridge)

صخره فریبنده ی دیگر این منطقه، پل شیطان می باشد.

 نیم گنبد(Half Dome)

"Half Dome" یک صخره ی گرانیتی باشکوه در پارک ملی یوسمیتی در کالیفرنیای امریکا می باشد. این سنگ گرانیتی که از کف دره 1444 متر ارتفاع گرفته است، یکی از محل های نام آشنا در یوسمیتی می باشد.

مترجم: عرفان فکری

 نویسنده: nobert soloria bermosa

منبع:

http://scienceray.com/earth-sciences/geology/world%e2%80%99s-most-amazing-rock-formations/

 


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ برای صعود به قله های آرارات ، آراگاتس و شاه داغی با ما تماس بگیرید شماره تماس : 04115244406 گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز http://www.azarjavanmc.com


+ جهت صعود به قله های آراگاتس و آرارات و شاه داغی با ما تماس بگیرید
+ برگزاری صعود به قله آرارات آدرس: تبریز-خ ثقه السلام- روبروی بانک رفاه- طبقه دوم- دفتر گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز تلفن های مورد نیاز:2350543-0411 رگجان09144060187 -قراجه داغی 09144024255 -صفا09141166904 تلفکس : 5244406-0411
+ صعود زمستانی آرارات گروه کوهنوردی آذر جوان تبریز در نظر دارد برنامه ای جهت صعود زمستانی به قله آرارات، به سرپرستی آقای صمد رگجان برگزار کند. تاریخ اجرای برنامه 17/11/88 الی 22/11/88جهت کسب اطالاعات بیشتر به سایت گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مراجعه نمائید و مدارک مورد نیاز و توضیحات بیشترhttp://www.azarjavanmc.com
+ آدرس کلوب ایدی http://solei2.cloob.com/
+ با سلان به همه دوستان عزیز با مطالب جدید به روز هستن
+ سلام گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مورخه 14-15 خرداد برنامه یخ نوردی در منطقه یخچال شمالی سبلان را برگزار می نماید .
+ عید نوروز رو به همه دوستان تبرک عرض می کنم بایراموز مبارک اولسون
+ با سلام به همه دوستا عزیز پیشاپیش عید نوروز را به همه شما تبریک عرض می نمایم اراک بازگشایی مسیر جدید به نام آذربایجان کرمان صعود قلل چوپار