سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خداوند متعال، کسی است که کار بد مؤمن را سرمشق قرار می دهد؛ امّا کار نیکش راسرمشق قرار نمی دهد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلیمان قراجه داغی[368]
گزارشات و عکسهای کوهنوردان تبریز در مورد کوهنوردی سنگنوردی یخ نوردی و غارنوردی شماره تماس : 09144024255 ایمیل: Solei.sakhreh@gmail.com

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
گروه اینترنتی جرقه داتکو کوه قاف آناپورنا گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز سلیمان قراجه داغی چرا کوهنوردی...؟ تبریز کوه هم طناب دیواره بلند و انگشتان سرما زده حسن نجاریان کوهنورد اخبار کوهنردی کوه نوشت امید کوهستان دتا کوه تبریز کوه( دوچرخه سواری ) فرزند سبلان آپلود رایگان عکس آرام کوه ئاورین کوهنورد بوکانی چیلیک کلایمبینگ عکس آنلاین کوه نیوز کوهنوردان مریوان گروه کوهنوردی آلپ تبریز شبکه خبری صداقت فیلم و عکس کوهنوردی کوهنوردی، ورزش وسلامتی هیئت کوهنوردی استان همدان عشق کوهنوردی طبیعت دوست شیراز تک نورد سایت ابزار غارنوردی aerie پایگاه خبری کوهنوردی پایگاه اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران رووش کرد سقز هئیت کوهنوردی استان آ.ش بخش بانوان هیئت کوهنوردی استان آ.ش هیئت کوهنوردی استان تهران خبرگزاری مهر ساوالان یا سبلان داغلی گرگر صخره 2 ع . رضا پور فدراسیون کوهنوردی فری متوو (سایت هواشناسی) گروه کوهنوردی پرستو باشگاه کوهنوردی اوج آپلود عکس آپلود عکس رقص طوفان نوبهار زندگی کوهنوردی ماگما ... فواد رضاپور دماوند ....حامد دشتی زاده گروه کوهنوردی وتوس ایستاده ام جون کوه گروه کوهنوردی هفت خوان کرج کانون کوهنوردان اوراز مهاباد بهسایت دره نوردی و غارنوردی پارس تولس
من گلنوش یکی از حادثه دیدگان و شاهدین در صحنه هستم  که روز پنجشنبه 15 بهمن گرفتار بهمن شدم با وجود خرابی هوا و برف سنگین و بسته بودن جاده جالبه که ما ساعتها حدودا از ساعت 11.30تا بین 2 تا 3 بعد از ظهر که بهمنهای بعدی اومدن درخطرناکترین جای جاده که هر لحظه امکان ریزش بهمن بود منتظر بودیم تا راه باز بشه و کسی از مسئولان راهداری و راننده لودری که داشت راه رو باز میکرد به ما نگفت که موقعیت چقدر خطرناکه و برعکس موقعی که بهمنها در حال ریزش بودند خودشون از صحنه فرار کردن و حتی جواب ما رو هم که پیگیر بودیم که چی شده ندادند بع از اونم ما 6 نفر از اسکی بازها و 3 یا 4 نفر از کوهنوردا مشغول کندن شدیم تا شاید کمکی به کسی بکنیم که خوشبختانه با تلاش پیگیرمون تونستیم 2 نفرو زنده از زیر بهمن دربیاریم که یکی آقای فرزاد محمدی و دیگری اقای درخشان بودن و  آقای خلیلی هم که نبض ضعیفی داشتن بع از مدتی متاسفانه فوت کردند همه ما بچه ها با تمامی توان و از ته دل تلاش کردیم ولی متاسفانه نه جونی داشتیم نه تجهیزاتی نه کمکی تا فردا صبح ساعت 6 هم ما اثری از نیروهای امداد یا هر چیز دیگه ندیدیم حدود ساعت 8 پنجشنبه شب تنها کمکی که به ما رسید از طرف بچه های محلی بود که با یک لودر ما رو به بالا راهدارخانه دیزین منتقل کردند و بعد با  برف کوب به هتل منتقل شدیم که حدودا ساعت 10 شب بود اگه من اونجا بودم  واقعا میدونم که تا اون ساعت هیچ کمکی از هیچ جا به ما نرسید و تنها تلاش خودمون و کمک و خواست خدا بود که ما هارو نجات داد قضاوت کنید اگه نیروهای کمکی امداد دوره دیده با تجهیزات بودن آیا نمی شد که بقیه بچه ها رو شاید زنده دربیارن ؟ واقعا متاسفم که مسئولان ما مسئولانه عمل نمی کنند.
  
  

در این مطلب به دور از هر گونه غوغا سالاری، قصد فقط و فقط روشنگری قضیه است و بس. و هدف تخریب و یا تضعیف روحیه بازماندگان و مسئولین برنامه نبوده و نخواهد بود، به قول چند تن دوستان شاید هر کدام از ما در چنین شرایطی قرار می گرفتیم بسیار ناشیانه تر عمل می کردیم.ولی انتشار  و بیان نظرات در دنیای مجازی حق مسلم و غیر قابل انکار دنیای امروز است. هیچ انسانی بدوراز اشتباه نیست، اگر در هر جایگاهی باشد(آدم های بزرگ اشتباه های بزرگ می کنند).با سپاس از تمام کسانی که در کمک و امداد رسانی عزیزان از دست رفته و بازماندگان این ماجرا حضور داشته اند، توجه تان را به نظری که در وبلاگ آرام کوه توسط یکی از بازماندگان حادثه خانم صنم هدایت منتشر شده جلب می کنم.

شیپورچی

من یکی از کسانی هستم که روز پنجشنبه مورخ 15 بهمن 1388 در جاده شمشک به دیزین بودم که به اشتباه نوشته شده حسین هدایت! از ساعت 11:30 صبح که به اسکی بازا گفتن از پیست برن همینجوری بدون هیچ برنامه ریزی مار رو بردن توی جاده و 2تا راننده لودر افغانی بودن که بعد از دیدن وضعیت بد دیگه ندیدیمشون و رفتن، بدون اینکه بچه های رو از وضعیت خطرناک و ریزش بهمن خبردار کنن! و تا ساعت 7 شب هیچ کس از مامورهای امداد کوهستان و هلال احمر در محل ریزش بهمن حضور نداشتند و فقط 6 نفر از بچه ها که 4 نفر اسکی باز و 2 نفر از بچه های کوهنورد بودن داشتیم زمین و برفها رو می کندیم که موفق شدیم آقای محمدیان و درخشان رو زنده و آقای خلیلی رو نیمه جون از زیر بهمن دربیاریم که متاسفانه ایشون فوت کردند. بعلت نبودن نیروی کمکی و امکانات و عدم توجه مسئول لودر ما 6 ساعت توی این شرایط بودیم و تنها کسانی که به ما کمک کردن پیستورهای دیزین که از خود بچه های ولایت رود هستن، بودن.... با پیست کوب و لودر اومدن و راه رو باز کردن و بچه ها رو سوار پیست کوب کردن و برگردوندن به هتل 2. و همون 2نفری که آخر سر زنده بیرون اومد بعد از خدا، 5 تا آدمی کمکشون کردن که نه جزو هلال احمر بودن و نه نیروی امداد! من از این صحنه ها فیلم دارم و حتما روی سایت می تونین به زودی ببینین که هیچ نیروی امداد و هلال احمری پنجشنبه شب در صحنه حاضر نبود! البته دوستان هلال احمر و امداد کوهستان همگی جمعه صبح زود به محل حادثه رفتند و جنازه های یخ زده رو بیرون آوردن.... اما نوشدارو بعد از مرگ سهراب چه سود؟!... کاش همون زمان حادثه میومدن! کاش.... کاش... کاش... حداقل 5نفر از بچه هایی که کشته شده می تونستن الآن بین ما باشن فقط اگه یه مقدار نیروی کمکی و امکانات وجود داشت، فقط به ذره! آقای سعی طاهری وقتی دید اولین بهمن اومده و یه عده زیرش گیر کردن رفت که کمک کنه و متاسفانه خدشم گرفتار بهمن شد! دوستانی هم بودن که این بین نه تنها هیچ کمکی نکردن بلکه حتی سعد داشتن مانع بچه هایی بشن که دارن کمک می کنن و یک جو ترس بوجود میاوردن و فقط می خواستن جونشون رو بردارن و برن بدون توجه به اینکه زیر اون بهمن یک انسان، یک موجود زنده که می تونستن نجاتش بده وجود داره که همه امیدش به ماها بودش!

هیچ وقت لبخند آقای محمدیان رو وقتی از زیر بهمن اومد بیرون فراوش نمیکنم.... آقایانی که ادعا می کنند ما رو نجات دادن، قبول کنین که موقعی که همه ماها به شما احتیاج داشتیم نبودین! دلیلش مهم نیست اما نبودیم..... حداقل قبول کنین که نبودین و نگین شما بودین که ما رو نجات دادین!!! بعد از خدا فقط بچه های ولایت رود و پیستورهای دیزین به داد ما رسیدن و بس!
امیدوارم همه این نوشته ها رو بزارین اینجا و مثل بقیه چیزها مخفیش نکینین!
صنم هدایت

منبع :

وبلاگ آرام کوه

وبلاگ شیپورچی


88/11/18::: 2:44 ع
نظر()
  
  

شرح ماجرا از زبان یکی از نجات یافتگان

یکی از اعضای گروه کوه نوردی باشگاه دماوند که به طور معجزه‌آسا از مرگ نجات یافته، در تشریح حادثه گفت: صبح پنجشنبه به سرپرستی مرحوم فرشاد خلیلی برای گذراندن کلاس «اتاق برفی» از مسیر شمشک به سوی دیزین حرکت کرده و حدود ساعت 9 صبح رسیدیم. به دلیل وضعیت نامساعد جوی، امکان پیشروی و برگزاری کلاس نبود، بنابراین تا ساعت یک بعد از ظهر منتظر ماندیم تا هوا بهتر شود اما هر چه زمان می‌گذشت، وضعیت بدتر می‌شد.

 سرانجام ساعت یک بعد از ظهر تصمیم گرفتیم به تهران برگردیم. به همین خاطر با راننده مینی‌بوس‌ها که ما را به محل رسانده بودند، تماس گرفته و از آنها خواستیم برای بازگرداندن ما به شمشک برگردند. حدود ساعت 2 و 40 دقیقه بعد از ظهر پیاده در حال حرکت در جاده بودیم که هنگام عبور از کنار بولدوزری که مشغول باز کردن مسیر بود، ناگهان توده های برف بر سرمان آوار شد.

چند تن از اعضای گروه که در انتهای صف بودند، گرفتار بهمن شدند. «فرشاد»- سرپرست گروه- با مشاهده این صحنه، برای کمک بلافاصله به طرف آنها رفت و با تلاش فراوان، «مجید شهپری» را نجات داد و او را به بولدوزر رساند. مربی باشگاه سپس سراغ دیگر اعضای گروه مدفون زیر برف رفت که ناگهان دومین بهمن نیز سقوط کرد. به دلیل این که حادثه خیلی سریع رخ داد، «فرشاد» قبل از این که بتواند از محل دور شود، زیر توده‌های برف گرفتار شد. سقوط بهمن روی بولدوزر باعث شد «مجید» هم جانش را از دست بدهد.

 پس از این حادثه با اورژانس و پلیس تماس گرفتیم که 30 دقیقه بعد، نخستین گروه امدادی هلال احمر به محل رسیدند. برف شدید و سقوط چند بهمن امدادرسانی را با مشکل روبه‌رو کرده بود.

به همین خاطر امدادگران نیمه‌های شب مجبور شدند عملیات را متوقف کنند.اما صبح جمعه عملیات جست‌وجو دوباره آغاز شد. در حالی که هیچ امیدی برای نجات جان اعضای گروه نبود. پس از چند ساعت، اجساد پنج عضو باشگاه و یک اسکی‌باز در اطراف «بولدوزر» و انتهای دره کشف شد.

منبع: روزنامه ایران


  
  

«سعید طاهری» نیز در قطعه نام آوران و قهرمانان

سعید طاهری

بر اساس پیگیری های فدراسیون و مساعدت مسئولین سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در حمایت از روحیه ی جوانمردی و ایثار؛ پیکر «سعید طاهری» کوه نوردی که فداکارانه جان خود را برای نجات هموطنان بهمن زده ی خود از دست داد،فردا به همراه پیکر زنده یاد «فرشاد خلیلی خوشه مهر» از مقابل ورزشگاه شهید شیرودی تشییع و در قطعه نام آوران و قهرمانان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.

 

منبع:پایگاه خبری فدراسیون


  
  

 زنده یاد «فرشاد خلیلی خوشه مهر» در قطعه نام آوران و قهرمانان

فرشاد خلیلی خوشه مهر

 

پیرو درخواست و هماهنگی های صورت گرفته از سوی فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی و مساعدت سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک، پیکر زنده یاد «فرشاد خلیلی خوشه مهر» مربی و پیشکسوت کوه نوردی و اسکی کشور، در قطعه نام آوران و قهرمانان بهشت زهرا (س) تدفین خواهد شد.
* مراسم تشییع وی : یکشنبه ?? بهمن ماه ساعت ?:?? صبح از مقابل مجموعه ورزشی شهید شیرودی، با حضور جامعه قدرشناس ورزش 
و مراسم یادبود: دوشنبه 19 بهمن ماه، ساعت 16:00 الی 17:30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی

 «فرشاد خلیلی خوشه مهر» و کوله باری از تجربه

 

 

 

«فرشاد خلیلی خوشه مهر» متولد 1342 در تهران بود و  25 سال فعالیت رسمی در عرصه کوه نوردی .
از جمله سوابق و مسئولیت های وی می توان موارد زیر را نام برد:

 - رئیس کارگروه اسکی کوهستان در فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی - عضویت در تشکیلات جهانی اسکی کوهستان- فعالیت‌های حرفه‌ای و ثبت بین المللی در آلپ، پامیر، قراقروم و هیمالیا  - دوره های مختلف مربی گری در مدرسه ملی کوه نوردی فرانسه (Chamonix-ENSA) - دوره های کمک های اولیه و بهمن ( UIAA/ISMC ) - عضو جامعه قهرمانان و پیشکسوتان کوه نوردی ایران  - مدرس فدراسیون کوه نوردی در رشته های کوه نوردی، سنگ نوردی و یخ و برف - ...

 مربی رسمی فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران - عضو تیم ملی کوه نوردی و سنگ نوردی جمهوری اسلامی ایران - فاتح قلل راکاپوشی 7788 متر، اسپانتیک 7025 متر، موستاق آتا 7546 متر و مون بلان 4810 متر - صعود کننده دیواره دمیرکازیک - صعود برروی مسیرهای مختلف دیواره علم کوه و گرده آلمان ها - صعود زمستانی قله دماوند از مسیرهای مختلف - صعود دره یخار دماوند - صعود یخچال سبلان و یخچال غربی - مدیر و صاحب امتیاز موسسه آموزشی راهنمایان کوه ایرانیان - سرپرست تیم کوه نوردی سراب در فتح قله گاشربروم 2 (8035 متر) در تابستان 1388

 منبع: فدراسیون کوهنوردی


  
  
کرج - اسامی جان باختگان حادثه سقوط بهمن در محور شمشک - دیزین که شب گذشته روی داد،‌ اعلام شد.
"حمیدرضا رضایی" رییس تربیت بدنی آسارا کرج روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با تلاش گروه های امدادی اجساد همه جان باختگان این حادثه از زیر آوار برف بیرون کشیده شد.
وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات پایان یافته، اسامی جان باختگان این حادثه را "فرشاد خلیلی"، "مجید شهپری"، "اکبر کشاورز"، "مهدی خراسانی"‌، "حمید کاظم زاده"‌،‌ "علی اکبر ابراهیم زاده"‌، "سعید طاهری" و خانم "نادیا نجفی" اعلام کرد.
رییس تربیت بدنی آسارا کرج اعلام کرد: تاکنون 49 نفر از حادثه دیدگان از زیر بهمن نجات یافته اند.
رضایی گفت: براساس اظهارات نجات یافتگان، تا یک ساعت پیش هنوز پیکر یک نفر در زیر برف مدفون بود که خوشبختانه با تلاش نیروهای امدادی پیدا شد.
حادثه سقوط بهمن روز پنجشنبه در محور دیزین - شمشک هنگامی که عده ای سوار بر خودروها در حال بازگشت از پیست اسکی و یا حرکت به سمت پیست بودند، روی داد.
گفتنی است، فرشاد خلیلی یکی از کشته های این حادثه که خود از پیشکسوتان کوهنوردی ایران است برای برگزاری یک دوره آموزشی به محور شمشک - دیزین رفته بود و در حین بازگشت از منطقه مخصوص آموزش به محض اطلاع از حادثه بهمن با سرعت برای نجات برخی از شاگردانش، خود را به منطقه مذکور رساند که متاسفانه جان خود را از دست می دهد.
منبع: ایرنا

  
  

دبیر هیئت کوهنوردی استان کرمانشاه:

از پنج کوهنورد گرفتار بهمن یکی همچنان مفقود است.

دبیر هیات کوهنوری استان کرمانشاه گفت: از 10 روز پیش که حادثه بهمن برای پنج کوهپیمای کوه دالاخانی سنقر بوجود آمد تاکنون موفق نشده‌ایم فرد مفقود شده در این حادثه را پیدا کنیم.

کیومرث لارتی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه کرمانشاه اظهار کرد: 10 روز پیش پنج کوهنورد که از کارکنان شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش به صورت آزاد و بدون هماهنگی با هیات، کوهپیمایی خود را به کوه دالاخانی از ارتفاعات شهرستان سنقر آغاز کردند که در موقع بازگشت دچار سانحه بهمن شده و دو نفر از آنها دچار آسیب جزیی شده و یک نفر دیگر مفقود شد که تاکنون موفق به یافتن این کوهنورد نشده‌ایم.

لارتی با اشاره به اینکه برای رسیدن از دامنه کوه تا محل حادثه سه ساعت زمان طول می‌کشد، تصریح کرد: در روز نخست تیم اعزامی برای کاوش تا شب به تجسس مشغول بود اما متاسفانه موفق به کشف کوهنورد مفقود شده نشد، عملیات تجسس در روز شنبه (10 بهمن) ادامه پیدا کرد تا اینکه تیمی متشکل از 26 نفر در روز سه شنبه (13 بهمن) به منطقه اعزام شد و عملیات تجسس را تا بعد از ظهر ادامه داد و بدون هیچ گونه موفقیتی بازگشت.

وی گفت: از آن به بعد تاکنون به دلیل شرایط نامساعد جوی موفق به اعزام هیچ تیم تجسسی به منطقه نشده‌ایم و در اولین فرصت و مساعد شدن شرایط جوی عملیات تجسس را ادامه می دهیم.

لارتی گفت: منطقه سقوط بهمن در کوه یاد شده 400 متر طول و 150 متر عرض دارد که تا کنون نصف آن کاوش شده است و کاوش نیمه باقی مانده بستگی به شرایط جوی دارد.

منبع:ایسنا


  
  
 

مجله فارسی  Petzl 2010 منتشر شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دانلود اینجا کلیک کنید.


  
برای مشاهده سایز اصلی، روی عکس کلیک کنید.

دماوند در زمستان


ادامه مطلب...

عکس ،
  
  

مسابقات سنگ نوردی سومین المپیاد ورزشی ایرانیان با حضور ?? سنگنورد از ?? استان کشور، در رده سنی "جوانان"و در سه رشته ی "لید"، "بولدرینگ" و "سرعت" در سالن تازه تجهیز شده ی زنده یاد داوودی در مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران طی دو روز برگزار شد و در نهایت عصر روز جمعه دوم بهمن ماه، چهره ی نفرات برتر این رقابت ها به شرح ذیل مشخص گردید:

رشته "لید":
مقام اول: فاطمه جعفری از کرمان
مقام دوم: سحر عشقی از تهران
مقام سوم: عاطفه حق گو از گیلان

رشته "بولدرینگ":
مقام اول:سمیرا افضلی کاخ از کرمان
مقام دوم: سحر مالکی از آذربایجان شرقی
مقام سوم:ستاره شکیبا از تهران

رشته "سرعت":
مقام اول:زهرا حمزه ئی از مرکزی
مقام دوم: مرضیه خوالی از گیلان
مقام سوم:مژگان زارع از تهران

 سحر مالکی

 کسب مقام دوم کشور در رشته بولدرینگ این رقابتها و دعوت به اردوی تیم ملی را به همشهری عزیزمان خانم سحر مالکی و مربی وی سرکار خانم زابلستانی تبریک عرض می نمائیم.


  
  
   1   2   3      >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ برای صعود به قله های آرارات ، آراگاتس و شاه داغی با ما تماس بگیرید شماره تماس : 04115244406 گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز http://www.azarjavanmc.com


+ جهت صعود به قله های آراگاتس و آرارات و شاه داغی با ما تماس بگیرید
+ برگزاری صعود به قله آرارات آدرس: تبریز-خ ثقه السلام- روبروی بانک رفاه- طبقه دوم- دفتر گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز تلفن های مورد نیاز:2350543-0411 رگجان09144060187 -قراجه داغی 09144024255 -صفا09141166904 تلفکس : 5244406-0411
+ صعود زمستانی آرارات گروه کوهنوردی آذر جوان تبریز در نظر دارد برنامه ای جهت صعود زمستانی به قله آرارات، به سرپرستی آقای صمد رگجان برگزار کند. تاریخ اجرای برنامه 17/11/88 الی 22/11/88جهت کسب اطالاعات بیشتر به سایت گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مراجعه نمائید و مدارک مورد نیاز و توضیحات بیشترhttp://www.azarjavanmc.com
+ آدرس کلوب ایدی http://solei2.cloob.com/
+ با سلان به همه دوستان عزیز با مطالب جدید به روز هستن
+ سلام گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مورخه 14-15 خرداد برنامه یخ نوردی در منطقه یخچال شمالی سبلان را برگزار می نماید .
+ عید نوروز رو به همه دوستان تبرک عرض می کنم بایراموز مبارک اولسون
+ با سلام به همه دوستا عزیز پیشاپیش عید نوروز را به همه شما تبریک عرض می نمایم اراک بازگشایی مسیر جدید به نام آذربایجان کرمان صعود قلل چوپار