سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانت، کسی است که با راستگویی اش تو را به راستگویی بخواند و با اعمال نیک خود ، تو را بهبرترینِ اعمال برانگیزد . [امام علی علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلیمان قراجه داغی[368]
گزارشات و عکسهای کوهنوردان تبریز در مورد کوهنوردی سنگنوردی یخ نوردی و غارنوردی شماره تماس : 09144024255 ایمیل: Solei.sakhreh@gmail.com

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
گروه اینترنتی جرقه داتکو کوه قاف آناپورنا گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز سلیمان قراجه داغی چرا کوهنوردی...؟ تبریز کوه هم طناب دیواره بلند و انگشتان سرما زده حسن نجاریان کوهنورد اخبار کوهنردی کوه نوشت امید کوهستان دتا کوه تبریز کوه( دوچرخه سواری ) فرزند سبلان آپلود رایگان عکس آرام کوه ئاورین کوهنورد بوکانی چیلیک کلایمبینگ عکس آنلاین کوه نیوز کوهنوردان مریوان گروه کوهنوردی آلپ تبریز شبکه خبری صداقت فیلم و عکس کوهنوردی کوهنوردی، ورزش وسلامتی هیئت کوهنوردی استان همدان عشق کوهنوردی طبیعت دوست شیراز تک نورد سایت ابزار غارنوردی aerie پایگاه خبری کوهنوردی پایگاه اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران رووش کرد سقز هئیت کوهنوردی استان آ.ش بخش بانوان هیئت کوهنوردی استان آ.ش هیئت کوهنوردی استان تهران خبرگزاری مهر ساوالان یا سبلان داغلی گرگر صخره 2 ع . رضا پور فدراسیون کوهنوردی فری متوو (سایت هواشناسی) گروه کوهنوردی پرستو باشگاه کوهنوردی اوج آپلود عکس آپلود عکس رقص طوفان نوبهار زندگی کوهنوردی ماگما ... فواد رضاپور دماوند ....حامد دشتی زاده گروه کوهنوردی وتوس ایستاده ام جون کوه گروه کوهنوردی هفت خوان کرج کانون کوهنوردان اوراز مهاباد بهسایت دره نوردی و غارنوردی پارس تولس
غار کرکس سرخس

 

مکان : استان خراسان رضوی - سرخس - روستای بزنگان

زمان : 27/3/84

اعضای تیم : محمد صالحی ( سرپرست ) ، وحید اشرفی ، پیام خسروی نژاد ، روح ا... ستوده ، حسین اسلامی نژاد ، محمود احسانفر ، جلال احسانفر ، علی احسانفر .

 

معمولا همه بهشت را باغی زیبا بر فراز ابرها و در آسمان هفتم تصور می کنند ، ولی غار کرکس بهشتی است در زیرزمین . هر وقت که نام این غار به زبان می آید ، ناخود آگاه این جمله به ذهنم میرسد : " یک جنگل انبوه از استلاکتیت و استلاگمیت های گل کلمی بسیار زیبا که همگی سالم هستند ! " متاسفانه امروزه کمترین غاری را می توان دید که زخم اسپری و تیشه و کلنگ را بر چهره نداشته باشد . خوشبختانه این غار در جای دنج و دوری واقع شده و از دسترس کوهنورد نماها به دور مانده است . امیدوارم این گزارش به دست اینگونه افراد نیافتد !

   طبق قرار قبلی ساعت 6 از محل میدان شهدا مشهد با دو دستگاه خودرو سواری به سمت سرخس براه افتادیم . فاصله مشهد - سرخس حدود 130 کیلومتر است . ساعت 20/7 در بخش مرزداران برای صرف صبحانه توقف نمودیم . در سمت راست جاده دو رستوران به نامهای سعادت و نوبهار وجود دارد که جاهای مناسبی است . به این بخش در گذشته مزداوند و مزدوران نیز گفته می شد . بعد از مرزداران یک گردنه بلند و سپس جاده ای سراشیب وجود دارد . حدود کیلومتر 100 مشهد به یک راه فرعی در سمت چپ جاده می رسیم که تابلوی روستا و دریاچه بزنگان در کنار آن نصب شده است . وارد این جاده فرعی شده و پس از حدود 14 کیلومتر به روستای بزرگ بزنگان می رسیم . قبل از رسیدن به روستا ، در سمت راست یک جاده فرعی خاکی وجود دارد که به دریاچه زیبای بزنگان می رسد . خودرو ها را در داخل محوطه مرکز بهداشت روستا گذاشته و ساعت 30/8 به سمت غار حرکت می کنیم .

   در جاده ای خاکی و ناهموار از روستا به سمت شرق حرکت می کنیم و پس از نیم ساعت به کلاته کرکسی می رسیم . قبل از رسیدن به کلاته یک خط برق فشار قوی وجود دارد که از روی این جاده خاکی گذشته و به سمت ارتفاعات جنوبی روستا ادامه دارد و می تواند نشانگر خوبی برای جهت یابی در منطقه باشد . در این کلاته چند باغ و مقداری زمین کشاورزی وجود دارد . همچنین یک استخر بزرگ و چندین درخت سرسبز در کنار آن وجود دارد . در آنجا ظرف های آب را پر و لباسها را عوض کرده و بسوی غار براه میافتیم .

   از اینجا به سمت جنوب شرقی و ارتفاعات حرکت نموده و از یال روبروی کلاته صعود می نماییم . در طول مسیر چند درخت کاج قدیمی و گل سنگهای بسیار بزرگ توجهمان را جلب می کند .

   ساعت 30/10 به دهانه غار می رسیم که در پای دیواره ای در زیر خط الراس کوه قرار دارد . زیر دهانه غار نیز شیبی شن اسکی وجود دارد که هنگام صعود کمی مشکل ساز است . کوله ها را در ابتدای دهانه غار جاسازی نموده و چراغ های پیشانی و طناب و وسایل لازم را برداشته و ساعت 11 وارد غار می شویم . دهانه چاه مانند غار روی زمین و به سمت آسمان است . قطر دهانه غار حدود یک متر می باشد . حدود 50 متر در دهلیزی به سمت جنوب حرکت می کنیم . سمت راست ما شیبی تند وجود دارد که بیش از 3 متر عمق دارد .

Enterance of ..

در انتهای دهلیز به دالان کوچکی می رسیم که یک چاه شکاف مانند به عمق حدود 5 متر در سمت چپ آن وجود دارد . از یک بلوک سنگی که در بالای شکاف وجود دارد استفاده نموده و کارگاه را برقرار می کنیم . نیمی از طناب را بصورت دو لا داخل شکاف ریخته و افراد در حالیکه طناب را در دست داشتند وارد شکاف شده و بصورت تنوره ای فرود رفتند . باقیمانده طناب نیز بصورت دولا به دور سینه افراد بسته شده و از بالا حمایت می شدند .

me inside ..

در انتهای چاه یک راه فرعی باریک و رو به پایین در سمت راست وجود دارد که در صورت داشتن وقت می توان از آن نیز بازدید کرد . برای رسیدن به انتهای غار به سمت راه فرعی دیگری که در چپ قرار دارد حرکت می کنیم . در میانه این راه فرعی به پشت یک تخته سنگ بزرگ که در سمت چپ قرار گرفته رفته و وارد دهلیزی می شویم که رو به پایین امتداد می یابد . کمی که پیش می رویم به یک دو راهی میرسیم که راه سمت راست بن بست است . بنابراین دهلیز را به سمت چپ ادامه می دهیم . اینجا نیز در سمت راستمان شیبی تند وجود دارد که باید مراقب آن بود .

   ناگهان وارد یک تالار کوچک می شویم که استلاکتیت و استلاگمیت های بسیار زیبایی دارد . نشانه بارز این تالار ، سه استلاگمیت نیم متری نوک تیز است که از محل پایه به هم چسبیده اند ! از گوشه و کنار این تالار عکس های زیبایی گرفته و وارد دهلیز کوچکی که کنار استلاگمیتهای سه شاخه است می شویم . کمی که پایین می رویم به بزرگترین و زیباترین تالار غار می رسیم . یک جنگل انبوه از استلاکتیت و استلاگمیت های گل کلمی بسیار زیبا که همگی سالم هستند ! در گوشه و کنار این تالار دخمه هایی وجود دارد که مملو از چکنده هایی غیر قابل توصیف است . کف تالار نیز پوشیده از چکیده های کوچک فراوانی است که هنگام حرکت ممکن است زیر پا خرد شوند . بنابراین پیشنهاد می گردد همه گروه در یک مسیر حرکت نموده و قدم در جای پا یکدیگر بگذارند . پس از گرفتن عکس های یادگاری و شنیدن یک موسیقی زیبا که یکی از افراد با ضربه زدن به استلاکتیت ها اجرا نمود ، علیرغم میل باطنی مجبور به ترک این بهشت زیر زمینی می شویم .

Karkas Cave

   ساعت 13 از غار خارج می شویم و ساعت 14 به کلاته کرکسی می رسیم . نهار را در کنار استخر و در زیر سایه سار درختان سرسبز کلاته صرف می کنیم . سپس بطرف روستا براه افتاده و پس از برداشتن خودروها به سمت دریاچه زیبا و سبزرنگ بزنگان می رویم . در اطراف دریاچه خانواده های زیادی اطراق کرده اند . چندین سایه بان و سکوی سیمانی و سرویس بهداشتی نیز در محل مهیا شده است . مجالی برای شنا نیست ، پس بطرف مشهد براه میافتیم .

Bazangan Lake

لوازم فنی مورد استفاده : یک حلقه طناب 7 م م ، 4 عدد نوار اسلینگ دوخته در اندازه های مختلف ، 2 عدد کارابین پیچ ، 4 عدد کارابین معمولی ، 4 عدد اسلینگ دو سر کارابین ، کلاه ایمنی .

 

* تعاریف :

دهلیز : راهرویی که باید خمیده یا خزیده از آن عبور کرد .

دالان : راهرویی که عرض آن به اندازه دستهای باز و ارتفاع آن حداقل به اندازه قد یک انسان است .

تالار : فضاهایی وسیه با سقف بلند را گویند .

دخمه : فضای نسبتا کوچکی است با ابعاد حداقل 2 متر که تنها یک راه ورود و خروج دارد .

چاه : مجرایی عمودی که حداقل 1 متر عمق داشته باشد .

استلاکتیت : غار سنگ هایی که بر اثر چکیدن آب در سقف غار تشکیل شده و چکننده نیز گفته می شود .

استلاگمیت : غار سنگهایی که در کف غار بر اثر فرآیند غار سنگ سازی بوجود می آید و چکیده نیز نامیده می شود .

* برگرفته از طرح درس کارآموزی غارنوردی فدراسیون کوهنوردی .

 

گزارش ، عکس و کروکی : وحید اشرفی


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ برای صعود به قله های آرارات ، آراگاتس و شاه داغی با ما تماس بگیرید شماره تماس : 04115244406 گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز http://www.azarjavanmc.com


+ جهت صعود به قله های آراگاتس و آرارات و شاه داغی با ما تماس بگیرید
+ برگزاری صعود به قله آرارات آدرس: تبریز-خ ثقه السلام- روبروی بانک رفاه- طبقه دوم- دفتر گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز تلفن های مورد نیاز:2350543-0411 رگجان09144060187 -قراجه داغی 09144024255 -صفا09141166904 تلفکس : 5244406-0411
+ صعود زمستانی آرارات گروه کوهنوردی آذر جوان تبریز در نظر دارد برنامه ای جهت صعود زمستانی به قله آرارات، به سرپرستی آقای صمد رگجان برگزار کند. تاریخ اجرای برنامه 17/11/88 الی 22/11/88جهت کسب اطالاعات بیشتر به سایت گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مراجعه نمائید و مدارک مورد نیاز و توضیحات بیشترhttp://www.azarjavanmc.com
+ آدرس کلوب ایدی http://solei2.cloob.com/
+ با سلان به همه دوستان عزیز با مطالب جدید به روز هستن
+ سلام گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مورخه 14-15 خرداد برنامه یخ نوردی در منطقه یخچال شمالی سبلان را برگزار می نماید .
+ عید نوروز رو به همه دوستان تبرک عرض می کنم بایراموز مبارک اولسون
+ با سلام به همه دوستا عزیز پیشاپیش عید نوروز را به همه شما تبریک عرض می نمایم اراک بازگشایی مسیر جدید به نام آذربایجان کرمان صعود قلل چوپار