سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که دوستی ندارد، اندوخته ای ندارد . [امام علی علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلیمان قراجه داغی[368]
گزارشات و عکسهای کوهنوردان تبریز در مورد کوهنوردی سنگنوردی یخ نوردی و غارنوردی شماره تماس : 09144024255 ایمیل: Solei.sakhreh@gmail.com

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
گروه اینترنتی جرقه داتکو کوه قاف آناپورنا گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز سلیمان قراجه داغی چرا کوهنوردی...؟ تبریز کوه هم طناب دیواره بلند و انگشتان سرما زده حسن نجاریان کوهنورد اخبار کوهنردی کوه نوشت امید کوهستان دتا کوه تبریز کوه( دوچرخه سواری ) فرزند سبلان آپلود رایگان عکس آرام کوه ئاورین کوهنورد بوکانی چیلیک کلایمبینگ عکس آنلاین کوه نیوز کوهنوردان مریوان گروه کوهنوردی آلپ تبریز شبکه خبری صداقت فیلم و عکس کوهنوردی کوهنوردی، ورزش وسلامتی هیئت کوهنوردی استان همدان عشق کوهنوردی طبیعت دوست شیراز تک نورد سایت ابزار غارنوردی aerie پایگاه خبری کوهنوردی پایگاه اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران رووش کرد سقز هئیت کوهنوردی استان آ.ش بخش بانوان هیئت کوهنوردی استان آ.ش هیئت کوهنوردی استان تهران خبرگزاری مهر ساوالان یا سبلان داغلی گرگر صخره 2 ع . رضا پور فدراسیون کوهنوردی فری متوو (سایت هواشناسی) گروه کوهنوردی پرستو باشگاه کوهنوردی اوج آپلود عکس آپلود عکس رقص طوفان نوبهار زندگی کوهنوردی ماگما ... فواد رضاپور دماوند ....حامد دشتی زاده گروه کوهنوردی وتوس ایستاده ام جون کوه گروه کوهنوردی هفت خوان کرج کانون کوهنوردان اوراز مهاباد بهسایت دره نوردی و غارنوردی پارس تولس
 

 

دهمین کنگره باستان شناسی کشور امسال با هدف ارائه گزارش‌های باستان شناسی سال 1386 چهارشنبه 20 آذر در بندرعباس آغاز شد.
در این کنگره باستان شناسانی که در سال 1386 فعالیت‌های باستان شناسی داشتند، گزارش های خود را ارائه کردند.
متن زیر گزیده مقاله‌ای است که در این همایش از سوی پنج باستان شناس در مورد "غار بوف" ارایه شده است:
دکتر نیکلاس جی کنارد و محسن زیدی، الهام قصیدیان، رحمت نادری و سامان حیدری:
پیش از آنکه به ارایه گزارش بپردازیم، ما، اعضای تیم دانشگاه توبینگن و پژوهشکده باستان شناسی عمیق ترین تالمات خود را نسبت به درگذشت آقای دکتر آذرنوش ابراز می داریم.
این گزارش نتایج مقدماتی بررسی های پارینه سنگی و انجام کاوش غار بوف در منطقه دشت رستم استان فارس را ارایه می دهد. از جمله اهداف فعالیت های باستان شناسی دوران پارینه سنگی در این منطقه، تبیین و مدل سازی پراکندگی استقرارهای پارینه سنگی در دشت رستمِ استان فارس، تبیین، توضیح و مقایسه فرهنگ های اواخر دوران پارینه سنگی در جنوب غرب زاگرس و همچنین شناسایی منابع مختلف زیست بوم در منطقه است.
منطقه مطالعاتی دشت رستم در جنوب و جنوب غرب کوهستان زاگرس، شمال غرب استان فارس و در فاصله 100 کیلومتری به خط مستقیم از خلیج فارس قرار گرفته است. با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، این منطقه بارها مورد توجه باستان شناسان قرار گرفته است. به صورتی که تاریخچه این تحقیقات به اواسط قرن نوزدهم بر می‌گردد. باستان شناسانی نظیر (بارون بود)، (هرتز فیلد)، (سر اولر اشتاین)، و گیرشمن بتدریج از منطقه دیدن کرده اند و گزارش هایی تهیه نموده اند. مرحله بعدی مطالعات باستان شناسی در این منطقه در طول سالیان اخیر، فصل تازه ای را در منطقه دشت رستم و نور آباد ممسنی گشوده است. پژوهشکده باستان شناسی کشور و دانشگاه سیدنی از کشور استرالیا پژوهش های دامنه داری را که عموما بر محیط های هولوسن متمرکز بوده به انجام رسانیده است که نتایج ارزشمندی را در طول چند سال اخیر در بر داشته است.
در شهریور ماه 1385 نیز هیات مشترک پژوهشکده باستان شناسی و دانشگاه توبینگن آلمان انجام بررسی های باستان شناسی با هدف شناسایی و ثبت محوطه های پارینه سنگی و همچنین تعریف برنامه ی دراز مدت پژوهش در زمینه تحولات فرهنگی اواخر دوره پلیستوسن را آغاز نمود.
دشت رستم با ارتفاع 790 تا 850 متر از سطح دریا، یکی از گذرگاه های مهم طبیعی بین منطقه دشت خوزستان و بین النهرین با مناطق داخلی کوهستان زاگرس و به ویژه دشتهای کازرون، مرودشت و ارسنجان محسوب می‌شود. رودخانه دائمی فهلیان، چندین چشمه بزرگ و دو رودخانه فصلی شیو و سولک از جمله منابع آب منطقه هستند. این حوضه توسط گذرگاه باریکی به نام یقه سنگر، دشت رستم را به دو بخش دشت شرقی و غربی تقسیم کرده است. طول این دشت بالغ بر 30 کیلومتر و عرض آن در بیشترین محل، 8 کیلومتر است. گذرگاه یقه سنگر نیز در کم عرض ترین بخش حدود 300 متر است. منابع دائمی آب، وجود سنگ چخماق محلی، تشکیل تعداد فراوان غار و پناهگاه صخره ای و خاک حاصلخیز از ویژگی های بارز دشت رستم محسوب می‌شود.
در این پژوهش اعضای باستان شناسی هیات به سه گروه تقسیم شده بودند: گروه بررسی به سرپرستی سامان حیدری، گروه کاوش به سر پرستی نیکلاس کنارد و شامل محسن زیدی، رحمت نادری و سیروس برفی و گروه آزمایشگاهی به سر پرستی الهام قصیدیان.
بررسی های ما در منطقه عموما بر غار ها و پناه گاه های صخره ای متمرکز بود. این مکانها در درون سیستم کارستی کوهستان های منطقه و عموما در درون درزها و شکاف های گسلی تشکیل شده اند. ما در بررسی های خود علاوه بر ثبت تمامی غارها و پناهگاه های صخره ای که دارای مواد فرهنگی بودند، غارها و پناهگاه های صخره ای بدون مواد فرهنگی را نیز به منظور شناسایی محوطه هایی که احتمال استفاده ی انسان اولیه از آنها بوده است ثبت کرده ایم.
از تعداد 146 محوطه ی ثبت شده، 90 مکان پناهگاه صخره ای، 40 مورد غار، 16 محوطه باز بوده است. از ویژگی های بارز محوطه های باز کشف شده در منطقه؛ کشف تعداد فراوانی هاون سنگی است. این محوطه ها عموما در کنار سراب های منطقه تشکیل شده اند. بر اساس گونه شناسی دست افزارهای سنگی به دست آمده از محوطه های بررسی شده، چهار دوره فرهنگی پارینه سنگی قدیم، میانی، جدید و نهایتا فراپارینه سنگی تاریخ گذاری شده است. از این میان 86 مورد مربوط به دوران پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی، 6 مورد پارینه سنگی میانی و 1 مورد نیز پارینه سنگی قدیم بوده است. تحلیل پراکندگی و استراتژی استحصال مواد غذایی انسان در دوران پارینه سنگی این منطقه بخشی از موضوع تحقیق سامان حیدری به عنوان پروژه ی دکترا در دانشگاه توبینگن است.
محوطه باز توج یکی از نمونه محوطه های باز با هاون سنگی ثابت است. این محوطه در گذرگاه یقه سنگر قرار دارد.
به هنگام بررسی های سال 1385، یکی از غارهای منطقه برای انجام کاوش و ارایه تاریخ نگاری برای محوطه ها و مواد حاصل از بررسی، انتخاب گردید. این غار به واسطه اینکه در هنگام بررسی یک بوف در آن می زیست، غار بوف نامیده شد. این محوطه در میان یک گذرگاه استراتژیک که دشت رستم 1 و 2 را به هم متصل می کند، قرار گرفته است.
غار بوف در سمت دامنه شمالی کوهستان زرد با شیب دامنه 30 درجه در فاصله 150 متری از رودخانه فصلی سولک قرار دارد.
این غار با مساحت 88 متر مربع دارای دهانه به سمت شمال و شمال غرب است. طی دو فصل کاوش به منظور رسیدن به گاهنگاری پارینه سنگی در منطقه، گمانه هایی، مجموعا به ابعاد دو در نُه متر در میانه ی آن ایجاد گردید.
تراکم فراوان داده های فرهنگی که عموماً شامل دست افزارهای سنگی و استخوان سبب گردید که برای جمع آوری کلیه ی مواد از روش سرند آبی استفاده گردد. پس از خشک کردن نهشته ها، داده های باستانی به دقت از میان رسوبات جمع آوری و در بانک اطلاعاتی ثبت گردید.
غار بوف دارای 4 لایه ی اصلی است که به تدریج قطر لایه ها از سطح به عمق ضخامت بیشتری می یابد. این چهار لایه به دو دوره ی هولوسن و پلیوستوسن تقسیم گردیده است. نهشته های دوره ی هولوسن دارای ضخامتی به عمق 80 سانتی متر و پلیوستوسن به ضخامت 130 سانتی متر است که کاوش به جز بخش کوچکی در انتهای غار، به سنگ بستر نرسیده است. 5 نمونه نتایج تاریخ نگاری حاصل از آزمایش کربن 14 نشان می دهد که قدیمی ترین دوره ی استقراری در غار به زمانی حدود 36 هزار سال پیش باز می گردد.
در طول دو فصل کاوش غار بوف حدود 40000 دست افزار سنگی و مقادیر معتنابهی استخوان، بقایای گیاهی و زیورآلات پارینه سنگی ساخته شده بر صدف به دست آمد.

 

دشت رستم ممسنی


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ برای صعود به قله های آرارات ، آراگاتس و شاه داغی با ما تماس بگیرید شماره تماس : 04115244406 گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز http://www.azarjavanmc.com


+ جهت صعود به قله های آراگاتس و آرارات و شاه داغی با ما تماس بگیرید
+ برگزاری صعود به قله آرارات آدرس: تبریز-خ ثقه السلام- روبروی بانک رفاه- طبقه دوم- دفتر گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز تلفن های مورد نیاز:2350543-0411 رگجان09144060187 -قراجه داغی 09144024255 -صفا09141166904 تلفکس : 5244406-0411
+ صعود زمستانی آرارات گروه کوهنوردی آذر جوان تبریز در نظر دارد برنامه ای جهت صعود زمستانی به قله آرارات، به سرپرستی آقای صمد رگجان برگزار کند. تاریخ اجرای برنامه 17/11/88 الی 22/11/88جهت کسب اطالاعات بیشتر به سایت گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مراجعه نمائید و مدارک مورد نیاز و توضیحات بیشترhttp://www.azarjavanmc.com
+ آدرس کلوب ایدی http://solei2.cloob.com/
+ با سلان به همه دوستان عزیز با مطالب جدید به روز هستن
+ سلام گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مورخه 14-15 خرداد برنامه یخ نوردی در منطقه یخچال شمالی سبلان را برگزار می نماید .
+ عید نوروز رو به همه دوستان تبرک عرض می کنم بایراموز مبارک اولسون
+ با سلام به همه دوستا عزیز پیشاپیش عید نوروز را به همه شما تبریک عرض می نمایم اراک بازگشایی مسیر جدید به نام آذربایجان کرمان صعود قلل چوپار