سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نیکوکار از کار نیک بهتر است ، و بد کردار از کار بد بدتر . [نهج البلاغه]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلیمان قراجه داغی[368]
گزارشات و عکسهای کوهنوردان تبریز در مورد کوهنوردی سنگنوردی یخ نوردی و غارنوردی شماره تماس : 09144024255 ایمیل: Solei.sakhreh@gmail.com

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
گروه اینترنتی جرقه داتکو کوه قاف آناپورنا گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز سلیمان قراجه داغی چرا کوهنوردی...؟ تبریز کوه هم طناب دیواره بلند و انگشتان سرما زده حسن نجاریان کوهنورد اخبار کوهنردی کوه نوشت امید کوهستان دتا کوه تبریز کوه( دوچرخه سواری ) فرزند سبلان آپلود رایگان عکس آرام کوه ئاورین کوهنورد بوکانی چیلیک کلایمبینگ عکس آنلاین کوه نیوز کوهنوردان مریوان گروه کوهنوردی آلپ تبریز شبکه خبری صداقت فیلم و عکس کوهنوردی کوهنوردی، ورزش وسلامتی هیئت کوهنوردی استان همدان عشق کوهنوردی طبیعت دوست شیراز تک نورد سایت ابزار غارنوردی aerie پایگاه خبری کوهنوردی پایگاه اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران رووش کرد سقز هئیت کوهنوردی استان آ.ش بخش بانوان هیئت کوهنوردی استان آ.ش هیئت کوهنوردی استان تهران خبرگزاری مهر ساوالان یا سبلان داغلی گرگر صخره 2 ع . رضا پور فدراسیون کوهنوردی فری متوو (سایت هواشناسی) گروه کوهنوردی پرستو باشگاه کوهنوردی اوج آپلود عکس آپلود عکس رقص طوفان نوبهار زندگی کوهنوردی ماگما ... فواد رضاپور دماوند ....حامد دشتی زاده گروه کوهنوردی وتوس ایستاده ام جون کوه گروه کوهنوردی هفت خوان کرج کانون کوهنوردان اوراز مهاباد بهسایت دره نوردی و غارنوردی پارس تولس
گزارش کلی صعودها در پایان فصل صعود 2008 توسط دبیر آلپین کلوپ پاکستان (بابانوئل قراقروم) : سعد طارق صدیقی  

 

                                                          

سعد طارق صدیقی که فردی پاکستانی است. بخش زیادی از عمر خود را بی وقفه و خستگی ناپذیر صرف ملاقات و برخورد با کوهنوردان منطقه و نیز بایگانی کردن اطلاعات آنان کرده است.

سعد به سمت دبیر آلپین کلوپ پاکستان در اسلام آباد مشغول به خدمت می باشد. او اینک به گردآوری نتایج حاصله از صعودهای سال2008 در پاکستان پرداخته است:

"ریزش بهمن و سقوط برف و یخ  بر روی k2 ، امسال حداقل یازده کشته بر جای گذاشت ما متأسفانه در این سال کوهنوردان نامدار بزرگی را همچون Pavle Kozjek  ، Karl Unterkircher ، Jean- Noel urban در کوههای این منطقه از دست داریم.

اما ناگفته نماند که صعودهای موفقی نیز انجام پذیرفت، صعودهایی که به عنوان اولین صعودها ثبت شد، مسیرهای جدید و نیز شمار افزایشی از اکسپدیشن هایی که به قلل هشت هزار متری منطقه صورت گرفت.

مصاحبه سعد طارق با راهنمای تیم کره ای به قله K2

تمام این حقایق ،آمار و ارقام، صعودها و نیز تلاش هایی که به قلل صورت پذیرفت، به طور معمول توسط دبیر آلپین کلوپ پاکستان سعد طارق صدیقی بایگانی ثبت و نگه داری شده است:

گزارش اکسپدیشن های کوهنوردی منطقه پاکستان در سال2008 :

در سال 2008 ، تعداد 85 تیم برای دریافت مجوز به منظور صعود به قلل مختلف پاکستان اعم از یک صعود زمستانی بر روی برود پیک و (نانگاپارت) تقاضا دادند. از این میان تعداد 76 متقاضی موفق به دریافت مجوز برای صعود به قلل مورد نظر خود گردیدند. تعداد 9 تیم از آنها مجوز دوبار ورود به منطقه را دریافت کردند ، 9 اکسپدیشن نیز برای سه بار تلاش اقدام کردند و یک تیم مجوز تلاش بر روی چهار قله را در طی یک فصل صعود دریافت کرد.

از طرف دیگر، دو تیم اکسپدیشن نیز از درخواست مجوز خود انصراف دادند. چرا که قللی که آنها قصد صعود آن را داشتند، بسیار در نزدیکی منطقه جنگی در یخچال سیاشن Siachen قرار داشت. سرانجام تعداد شش تیم دیگر نیز از درخواست های خود انصراف دادند.

به طور کلی تعداد 634 عضو از 76 اکسپدیشن مجموع 99 حمله به قله را بر روی 24 قله انجام دادند. که از میان آن تعداد 131 کوهنورد (اعم از سه کوهنورد پاکستانی) موفق شدند تا پرچم ملی خود را بر روی یازده قله به احتراز درآورند.

در ذیل خلاصه ای از صعودهای موفق به قلل مختلف گردآوری شده است:

 

* k2 (8611 متر) چوگوری Chogori

امسال سالی بدشگون و شوم برای کوهنوردان قله k2 بود.

این «کوه وحشی و نا آرام» طبیعت و سرشت حقیقی خود را با گرفتن جان یازده کوهنورد به دام خود در طول یک روز و در تاریخ اول آگوست 2008 به اثبات رساند!

از طرف دیگر امسال تعداد 74 کوهنورد از 10 اکسپدیشن برای صعود به k2 تلاش کردند، که از میان آن 17 کوهنورد از 6 اکسپدیشن موفق بودند، اعم از یک کوهنورد پاکستانی به نام مهربان کریم که متاسفانه در هنگام پایین آمدن مفقود شد.

حادثه و فاجعه ای که امسال در تاریخ اول آگوست 2008 بر روی k2 رخ داد، منجر به درگیری تعداد 24 کوهنورد در بهمن گردید که در حال عبور از تنگ دره Bottleneck بودند. که تعدادی از آنان متاسفانه جان خود را از دست دادند. و این در حالی بود که تعدادی دیگر بعد از صعود قله سر خوردند و در زیر خروارها برف مدفون شدند!

 

سعد طارق به همراه بازماندگان نروژی اکسپدیشن k2

* برودپیک (8047 متر):

تعداد 12 اکسپدیشن در فصل گذشته شانس خود را بر روی برود پیک آزمودند که از میان آنان، هفت تیم موفق شدند. در مجموع 29 کوهنورد  سرانجام به قله رسیدند.

کار بر روی این قله هنوز به اتمام نرسیده است، چرا که یک  تیم به سرپرستی آرتور حاجزر لهستانی به زودی تلاش خود را برای تکمیل اولین صعود زمستانی برودپیک آغاز خواهند کرد.

ولادییمر پلولیک Valdimir plulik در حالی که بر روی قله برودپیک در تاریخ 26 ژوئن 2008 تلاش می کرد، سقوط کرده و کشته شد.

 

* گاشر بروم II ( 8035) متر :

امسال سال صعود خوبی برای گاشربروم 2 بود: تعداد 150 عضو از 17 اکسپدیشن موفق به دریافت مجوز صعود به قله شدند که از میان آن 11 اکسپیدیشن موفق بودند. آمار افراد صعود کننده به این قله تعداد 38 نام کوهنورد جدید را در سال 2008 به لیست آماری خود اضافه کرد.

به گزارش کوهنوردان فقط یک تعدادی از آنانی که گزارش صعود موفق آنها در تاریخ 6 ژولای منتشر شد، موفق به صعود حقیقی قله شدند. بعدها شرایط مشابهی بر روی قله ماناسلو Manaslu برملا شد. که در مورد هر دو موقعیت اساساً درگیری چند تیم بزرگ تجاری مطرح بود.

به طور کلی بیش از حدود 20 صعود به قله در مورخه 6 ژولای بر روی G2 گزارش شد. که فقط تعداد 6 تای آن با تایید به اتمام رسید.

 

*گاشربروم  I ( متر8068): با وجود آنکه تعداد 95 کوهنورد از 12 اکسپدیشن سعی داشتند تا خود را به بالای قله گاشربروم یک برسانند، فقط تعداد 14 کوهنورد موفق به صعود قله شدند. به هر حال نباید فراموش کرد که یک سانحه نیز روی داد. کوهنورد سرشناس و بلند آوازه و اسکی بازی فوق العاده به نام Jean-Noel Urban در حالی که بر روی GI در تاریخ 16 ژوئن 2006 به صعود می پرداخت، جان خود را از دست داد.

 

سعد طارق و جلسه ای در خصوص اکسپدیشن گاشربروم I و اسپانتیک در آلپین کلوپ پاکستان (تیم ایتالیایی)

* نانگاپاربات (8125 متر):

تعداد 9 تیم برای صعود به این قله اقدام کردند اما فقط سه تای آنان موفق بودند. از میان بیش از 55 کوهنورد تعداد فقط 17 نفر به این قله صعود کردند. در میان آنان دو کوهنورد پاکستانی نیز به نامهای نظیر حسین و محمد علی حضور داشتند ( که البته با این صعود؛ موفق به صعود هر 5 قله هشت هزار متری موجود در این کشور شدند)بسیار باعث تاسف است که اعلام کنیم، 2 کوهنورد نیز جان خود را بر روی این کوه در امسال از دست دادند.

 

اهداء گواهینامه صعود به قله نانگاپاربات به کوهنورد محلی پاکستانی،نظیر حسین .او اکنون موفق به صعود هر 5 قله هشت هزارمتری در پاکستان گردیده است .

* قله اسپانتیک (7027 متر) :

بر خلاف سال 2007، امسال سالی بدیمن و نامناسب برای کوهنوردان قله اسپانتیک بود. فقط یک تیم ایتالیایی که متشکل از 2 نفر بود موفق به صعود قله گردیدند. و در این حالی است که تعداد 12 اکسپدیشن دیگر که در حال تلاش بر روی این قله بودند به دلیل شرایط جوی بد و نامساعد از ادامه فعالیت خود منصرف شدند.

 

کرار حیدرعضو کمیته اجرایی آلپین کلوپ پاکستان (نفر دوم از سمت چپ) و سعد طارق صدیقی به همراه سه نفر از اکسپدیشن اسپانتیک و نانگاپاربات

* K7  : امسال تعداد 2 تیم برای صعود قله K7 عازم شدند. و سرانجام هر دو تیم موفق شدند و در نهایت تعداد 5 نفر به قله رسیدند.

 

* بکابراکاشوکChhok Bekka Brakai :

Patricia  Deavall اهل نیوزلند و Malcolm Bass انگلیسی موفق به اولین صعود بر روی این قله در تاریخ 12 ژولای 2008 گردیدند. دو عضو کوهنورد آمریکایی از تیم ایتالیایی نیز قله را در آگوست 2008 صعود کردند. سایمون مورو ایتالیایی نیز امسال مدعی شد که در هفته اول آگوست موفق به اولین صعود کامل به این قله گردیده است. سایمون به همراه Herve barmasse یک تیم دو نفره را تشکیل داده بودند. آمار شناس برزیلی به نام Rodrigo  Granzotto در وقایع نگاری پایان فصل، این موفقیت را تائید کرد، او صعود pat  Deavall را صرفاً به عنوان یک تلاش عنوان کرد. Patricia Deavall و Mal com bass  خود به رسانه ها اعلام کردند که آنها به دلیل مشکلات و شرایط برفی که به تدریج بد و بدتر می شد از ادامه صعود دست کشیدند.

 

 مورو و هرو  بارمس

* K6 ، کاپورا، باتورا II :

این سه قله هر یک توسط یک تیم اقدام شد، که در نتیجه آن سرانجام دو نفر موفق به رسیدن به قله بر روی  هر یک از این سه قله شدند. (در مجموع 6 نفر)

 

* برج موستاق :

Pavle  kozjek که اکسپدیشن اسلووانیایی را بر روی برج موستاق سرپرستی می کرد، متاسفانه در تاریخ 25 آگوست 2008 بر روی این قله ناپدید شد و جان خود را از دست داد.

* اکسپدیشن ها به قلل دیگر: در فصل گذشته تلاش هایی بر روی قلل گاشر بروم III و IV و III و I – Latok،  راکاپوشی، skyang kangri ، pastagil  sar ، دیران Diran  برج موستاق، چوگولیزا Chogolisa ، Tahu rutum ، Bantha  Brakk انجام شد. که هیچ یک از این اکسپدیشن ها در نهایت منجر به صعود قله اصلی نگردید.

طارق به همراه اکسپدیشن بانوان کره ای که برای برج ترانگو اقدام کردند

بر اساس گزارشهای بعدی اعلام شد که تیم اسپانیایی به سرپرستی Alberto Iurrategi بر روی گاشربروم IV موفق به صعود قله شمالی این کوه شدند. ( قله اصلی نیست)

* شمار کل صعود کنندگان: در مجموع تعداد 132 کوهنورد از 39 اکسپدیشن در رسیدن به قله بر روی 12 کوهی که در بالا ذکر شد، موفق شدند.

آمار مرگ و میر کوهستان در سال 2008 در پاکستان رقم تعداد 16 کوهنورد را به ثبت رساند.

تعداد یازده نفر بر روی K2 جان باختند، یک نفر بروی برودپیک، دو نفر بر روی نانگاپاربات، و یک نفر بروی گاشربروم یک و در نهایت یک کوهنورد بر روی برج موستاق جان خود را از دست داد.

منبع :K2climb.net

ترجمه:لیلی مهذب عصمتی

 مطالب از:http://sunlandtours.ir


87/12/26::: 11:7 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ برای صعود به قله های آرارات ، آراگاتس و شاه داغی با ما تماس بگیرید شماره تماس : 04115244406 گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز http://www.azarjavanmc.com


+ جهت صعود به قله های آراگاتس و آرارات و شاه داغی با ما تماس بگیرید
+ برگزاری صعود به قله آرارات آدرس: تبریز-خ ثقه السلام- روبروی بانک رفاه- طبقه دوم- دفتر گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز تلفن های مورد نیاز:2350543-0411 رگجان09144060187 -قراجه داغی 09144024255 -صفا09141166904 تلفکس : 5244406-0411
+ صعود زمستانی آرارات گروه کوهنوردی آذر جوان تبریز در نظر دارد برنامه ای جهت صعود زمستانی به قله آرارات، به سرپرستی آقای صمد رگجان برگزار کند. تاریخ اجرای برنامه 17/11/88 الی 22/11/88جهت کسب اطالاعات بیشتر به سایت گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مراجعه نمائید و مدارک مورد نیاز و توضیحات بیشترhttp://www.azarjavanmc.com
+ آدرس کلوب ایدی http://solei2.cloob.com/
+ با سلان به همه دوستان عزیز با مطالب جدید به روز هستن
+ سلام گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مورخه 14-15 خرداد برنامه یخ نوردی در منطقه یخچال شمالی سبلان را برگزار می نماید .
+ عید نوروز رو به همه دوستان تبرک عرض می کنم بایراموز مبارک اولسون
+ با سلام به همه دوستا عزیز پیشاپیش عید نوروز را به همه شما تبریک عرض می نمایم اراک بازگشایی مسیر جدید به نام آذربایجان کرمان صعود قلل چوپار