سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلها زنگاری چون زنگار مس دارند، پس آنها را با استغفار جلا دهید [امام صادق علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلیمان قراجه داغی[368]
گزارشات و عکسهای کوهنوردان تبریز در مورد کوهنوردی سنگنوردی یخ نوردی و غارنوردی شماره تماس : 09144024255 ایمیل: Solei.sakhreh@gmail.com

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
گروه اینترنتی جرقه داتکو کوه قاف آناپورنا گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز سلیمان قراجه داغی چرا کوهنوردی...؟ تبریز کوه هم طناب دیواره بلند و انگشتان سرما زده حسن نجاریان کوهنورد اخبار کوهنردی کوه نوشت امید کوهستان دتا کوه تبریز کوه( دوچرخه سواری ) فرزند سبلان آپلود رایگان عکس آرام کوه ئاورین کوهنورد بوکانی چیلیک کلایمبینگ عکس آنلاین کوه نیوز کوهنوردان مریوان گروه کوهنوردی آلپ تبریز شبکه خبری صداقت فیلم و عکس کوهنوردی کوهنوردی، ورزش وسلامتی هیئت کوهنوردی استان همدان عشق کوهنوردی طبیعت دوست شیراز تک نورد سایت ابزار غارنوردی aerie پایگاه خبری کوهنوردی پایگاه اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران رووش کرد سقز هئیت کوهنوردی استان آ.ش بخش بانوان هیئت کوهنوردی استان آ.ش هیئت کوهنوردی استان تهران خبرگزاری مهر ساوالان یا سبلان داغلی گرگر صخره 2 ع . رضا پور فدراسیون کوهنوردی فری متوو (سایت هواشناسی) گروه کوهنوردی پرستو باشگاه کوهنوردی اوج آپلود عکس آپلود عکس رقص طوفان نوبهار زندگی کوهنوردی ماگما ... فواد رضاپور دماوند ....حامد دشتی زاده گروه کوهنوردی وتوس ایستاده ام جون کوه گروه کوهنوردی هفت خوان کرج کانون کوهنوردان اوراز مهاباد بهسایت دره نوردی و غارنوردی پارس تولس
عکسبرداری از طبیعت ( قسمت دوم )
نور

درعکاسی از طبیعت نور معین برای عکسبرداری وجود ندارد اما حالتهای مختلفی وجود داردکه به آنها اشاره می کنیم . اغلب دو نور برای عکاسی در طبیعت وجود دارد: الف ـ نور روزهای آفتابی ب ـ نور روزهای ابری مانند مناظری که در باران، برف و مه با رنگی خاکستری گرفته می شود . زاویه تابش نور متفاوت می باشد: 1- نور از روبه رو : نور که از روبه رو بتابد، سایه های پستی ها و بلندیها را از بین می برد که اصطلاحاً به آن «نورپردازی تخت» می گویند . در این حالت تصاویر دوبعدی به نظر می رسند . 2- نور مایل : به طور کلی نور آفتابی که از زیر ابر نازک بتابد یا نور مایل مناسب ترین نوع نور بوده و به وسیله ایجاد سایه روشن ها احساس عمق و بُعد را القا می کند . 3- ضد نور : یا اینکه منبع نور پشت موضوع باشد؛ در اینصورت جزئیات قابل دیدن نمی باشد . در مورد میدان وضوح : پلانهای نزدیک باید به اندازه کافی واضح باشند، در حالی که پلانهای دور می توانند ناواضح باشند (برای ایجاد عمق و بُعد). بنابراین نباید دوربین را برای بی نهایت تنظیم کرد، چون پلانهای نزدیک خارج از میدان وضوح قرار می گیرند . در این موارد بهتر است ابتدا برای فاصله مناسب دوربین را تنظیم کنید و سپس با بستن دیافراگم، میدان وضوح لازم را به وجود آورید . پس از مهیا کردن لوازم ضروری عکاسی و تنظیم دوربین، لازم است برای هر موضوعی از نظر هنری مطالعه و بررسی کنید . به علت اینکه در تصاویر طبیعت، عناصر زیادی در یک موضوع وجود دارد، بنابراین از لحاظ ترکیب بندی باید به موارد زیر توجه کنید : 1- محدود کردن موضوع : پس از انتخاب موضوع اصلی عکاس باید تجزیه و تحلیل کندکه چه عناصری را در عکس وارد کند که موضوع اصلی برتری خود را حفظ کرده و در عین حال هماهنگی و نظمی ایجاد شده باشد. عکس مزبور باید «قطعه ای از طبیعت» باشد و اگر در یک منظره عناصر زیادی جلب توجه می کنند بهتر آن است که چندین عکس با توجه به عناصر مهم آن تهیه شود تا یک عکس شلوغ و بی نظم . 2- نقطه دید مناسب : سعی کنید نقطه یا زاویه دید طوری باشد که منظره به وضوح قابل دیدن بوده و خطوط و عناصر با ارزش و مناسب با موضوع اصلی به خوبی تأثیر خود را القا کند . 3- خط افق : معمولاً نباید خط افق در وسط تصویر باشد . مگر آنکه منظوری خاص از این عمل داشته باشیم . این اصل «قاعده کلاسیک کمپوزیسیون» نام دارد به این صورت که :

 1- پرسپکتیو پایین: به این ترتیب که خط افق در 1/3 تصویر واقع شود ؛ در مناظری که موضوع اصلی آسمان می باشد .

 

 

 2- پرسپکتیو بالا : به این ترتیب که خط افق در 1/3 بالای تصویر باشد ؛ در مناظری که زمین مورد نظر باشد .



چند نکته :
-
یک عدسی باز برای عکاسی طبیعت یا منظره ممکن است بهتر از یک عدسی تله فوتو عمل می کند زیرا در عدسی باز، احساس عمق و بُعد بهتر القا می شود، زیرا پلان اول یا جلوی عکس از زمینه فاصله پیدا کرده و پلانهای عقب و جلو از هم جدا می شوند، به این ترتیب تصویر عمق پیدا می کند . - اگر بخواهید از یک غنچه و یا از تخمک، یا از میله پرچم داخل گلها عکس بگیرد، باید از عدسیهای Close-Up یا لنز ماکرو استفاده کنید . بهترین موقع گرفتن این نوع عکس ها در روز موقعی است که آفتاب در حال درخشندگی است ولی باید سعی شود که برای کنتراست بودن و نداشتن سایه تند از نور آفتاب که به طور مایل تابیده شده استفاده گردد . - نکته دیگری که در عکسبرداری از مناظر طبیعت باید بدان کمال اهمیت را داد جسم یا شیئی است که در جلوی عکس بایستی قرار گیرد، زیرا زمینه جلوی عکس باعث می گردد که مناظر طبیعت برجسته تر و با عمق بهتر نمایان گردد . اگر همان عکس را بدون داشتن زمینه جلو عکسبرداری کنید کاملاً به بی عمقی عکس پی خواهید برد . پس سعی کنید در موقع عکسبرداری از طبیعت شاخه درخت، شاخه گل، بوته، علف، تک درخت و بالاخره جسمی را در جلوی عکس قرار دهید و این جسم بایستی در 1/4 سمت راست یا چپ عکس قرار گرفته باشد و اگر در وسط عکس ثبت شود ارزش واقعی و طبیعی خود را از دست می دهد .

 

 

 - برای عکسبرداری از ریزش برف و باران در عکسهای سیاه و سفید با فیلتر قرمز دارای عکسی دراماتیک و جالب خواهید شد و برای نشان دادن رنگ سبز درختان و چمن ها استفاده از فیلتر سبز توصیه می شود . - در مناظر مه و باران و گردوغبار و دود، حالت «ضدنور» یا «نیمه ضدنور» تصاویر جالبی را ایجاد می کند. (نیمه ضد نور : اگر منبع نور در روبه رو نباشد و به طور مایل به موضوع بتابد تصویر حاصل شده را «نیمه ضد نور» می نامند. )



سبزی ها و درخت ها
در عکاسی سیاه و سفید برای اینکه سبزی ها و درخت ها که اکثراً در تصاویر طبیعت وجود دارند با جزئیات کامل ثبت شوند از فیلتر سبز زرد (فیلتری که سبز آن بیشتر از مقدار زرد آن می باشد) یا فیلتر سبز استفاده کنید . خصوصاً در عکاسی سیاه و سفید به علت اینکه درجات رنگ سبز در عکس به صورت درجات مختلفی از خاکستری ثبت شود استفاده از فیلتر توصیه می شود . چمن ها و شاخه های درختان با وزش باد به حرکت در می آیند . اگر بخواهید این حرکت را القا کنید می توانید از سرعت های کم مانند 1/30 ثانیه استفاده کنید، زیرا سرعت های زیاد مثل 1/500باعث ثابت شدن موضوع می شوند .

زیر درختها
بهترین حالت در فصل بهار یا پاییز می باشد که درختان کم برگ تر هستند . بهتر است شرایط زیر را اجرا کنید : 1- بهترین حالت ضدنور یا حداقل نور مایل می باشد . در حالت ضد نور باید دوربین در نقطه ای قرار گیرد که نور به طور مستقیم بر عدسی نتابد . 2- کمپوزیسیون در تصویر باید به درستی انتخاب شود . در واقع نقطه دید باید طوری باشد که درختان به تدریج کوچک و کوچکتر شوند تا بُعد را القا کنند . 3- دوربین را برای فاصله نزدیک تنظیم کنید تا پلان اول عکس کاملاً واضح باشد . 4- به علت ایجاد میدان وضوح بیشتر، از بسته ترین دیافراگم استفاده کنید .



آسمــان
یک آسمان ابری یا آسمان غروب یا طلوع می تواند موضوع زیبایی برای عکاسی باشد . مواردی که باید در عکاسی از آسمان رعایت شود به قرار زیر است : 1- محاسبه نور بسیار با اهمیت می باشد . نور زیاد یا نور کم نتیجه مطلوب را حاصل نمی کند . 2- بهتر است که در قسمت پایین عکس نوار باریکی از زمین دیده شود تا آسمان بیشتر جلب توجه کند (ایجاد کمپوزیسیون مناسب). 3- در استفاده از فیلترها باید دقت کافی به عمل آید، در عکاسی سیاه و سفید : الف ـ اگر بخواهید آسمان لطیف و ملایم با ابرهای سفید را اراه دهید بهتر است از فیلتر زرد یا زرد سبز استفاده کنید . ب ـ اگر بخواهید آسمان تیره جلوه کند یا به سیاهی بزند می توانید از فیلتر نارنجی و قرمز استفاده کنید .



 


  
  
عکسبرداری از طبیعت ( قسمت اول)
گردآوری: زهرا حسینی - استاد راهنما: محسن گلزاریان


مقدمه :


 باغچه ای که نیست


 آلبوم را ورق بزن! همین عکس ! آن بچه سیاه و سپید که می خندد منم . آنجا پشت سرم باغچه است. باغچه جایی بود توی یک حیاط که آقا بزرگ ها بوته یاس در آن به یادگاری گذاشته و بی بی ها، غروب ها به درختهایش آب می دادند و یاس هایش را با صلوات می چیدند. باغچه یک مربع روشن بود توی یک حیاط که دورش را سنگچین کرده بودند. آبروی خانواده، باغچه بود.


 باز هم ورق بزن! این آدم رنگی که اخم کرده منم. این جا پشت سرم یک آپارتمان است، آپارتمان باغچه ندارد. مکعب مستعطیلی روشن که سبز کم دارد. فرزند خلف زندگی مدرن! دود، تأخیر، ترافیک، دعوا، شلوغی، ‌بوقهای ممتد، ‌خاکستری،‌ خرابی ماشین ها، آسانسورهایی که تند تند بالا و پایین می روند،‌ آدمهایی که کرور کرور داخل مترو هل داده شوند یا از آن بیرون می ریزند،‌ مهر،‌ امضاء،‌ میز، اداره، چای سرد، سرفه، لبخند الکی،‌ اینها همگی نشانه های زندگی مدرنند.


 حالا سالهاست حکایت باغچه ها گذشته است و سکوت، ‌سبزی، ‌تماشای طلوع و دل بستن به یک نارون و قد کشیدن با آن،‌ کلنگی شده اند.


 رسالت شمایی که می خواهید عکاس طبیعت باشید خیلی مهم و سنگینه همون حسّ قشنگی که از طبیعت گرفتی را باید منتقل کنی،‌ برای این مردم گرفتار زندگی ماشینی و پر مشغله امروز ... وقتی آدم یه عکس قشنگ از طبیعت می بیند هر جا که باشد برای چند لحظه به اون خیره می شه و بی خیال دنیای اطرافش در اون فضا به سیر و سیاحت می پردازه و انرژی می گیره و نا خود‌آگاه آرامش سراسر وجودش رو فرا می گیره و لبخندی روی لبش می شینه. آدمی از دل طبیعت و دامان اون زاده شده و باید یه روز به اون برگرده پس این همه دوری چرا؟ وقتی طبیعت زیبای خدا رو می بینی احساس می کنی داری یه خواب قشنگ می بینی، ‌عظمت خالقش رو با تمام وجودت حس می کنی، ‌نا باورانه به همه چیز نگاه می کنی و دلت می خواد اون لحظه هیچ وقت تموم نشه. پس لااقل دوربینت را همراه ببر و اون لحظه رو ثبت کن...


عکسبرداری از طبیعت :
از عناصر سازنده یک تصویر، لحظه، کادربندی، نور، رنگ و کمپوزیسیون یا ترکیب بندی و نقطه دید می باشند. این عناصر بر اساس طبیعت، نوع موضوع و حالت، اهمیت متفاوت پیدا می کنند . عکاسی منظره شامل عکسبرداری از کوه، بیابان، باغ، درختان، آسمان، دریا، تصاویری از حیوانات و در برخی موارد مجموعه شهرها و دهات و حتی کودکان می شود .

مزیت های عکاسی از طبیعت
1-
تنوع زیاد موضوع های عکسبرداری 2- وسایل و امکانات کمتری مورد نیاز است. 3- دارا بودن فرصت و وقت طولانی برای عکسبرداری بر خلاف عکاسی خبری که در یک لحظه صورت می گیرد و نیاز به شانس و تصادف دارد، در این رشته عکاسی به علت گسترده بودن وقت، عکاس می تواند محاسبات فنی و هنری را انجام داده و با فرصت کافی اقدام به عکسبرداری کند.

وسایل مورد نیاز 
 -1
دوربین عکاسی 2- سه پایه 3 - فیلتر 4 - نور 

دوربین عکاسی

دوربین 35 میلیمتری و دوربینهای دیجیتال می توانند وسیله مناسبی برای عکسبرداری باشند، به دلایل زیر : 1- سهولت در حمل 2- سرعت عمل 3- امکان گرفتن تعداد زیادتری عکس به طور کلی به علت اینکه در برابر مناظر و طبیعت اغلب محدودیتی از نظر انتخاب نقطه دید وجود دارد بهتر است از دوربین هایی با عدسی های قابل تعویض استفاده شود . به عنوان مثال استفاده از عدسی های دارای فاصله کانونی متغییر یا عدسی زوم بسیار کارآمد می باشد. یک عدسی زوم با فاصله کانونی 28-135 میلیمتری یا یک عدسی باز 28 میلیمتر و یک عدسی تله فوتو 135 میلیمتر ضروری می باشد. علاوه بر دوربین با عدسی قابل تعویض، سه پایه از وسایل ضروری به نظر می رسد

لزوم استفاده از سه پایه

 برای جلوگیری از لرزش های خفیف هنگام استفاده از لنزهای تله. زمان استفاده از دیافراگم های خیلی بسته برای ایجاد عمق میدان وضوح بیشتر با سرعتهای پایین شاتر. بررسی موضوع برای کادربندی مناسب و ایجاد کمپوزیسیون یا ترکیب بندی موضوع

فیلتر

فیلترها وسایلی هستند که: 1- باعث کاهش شدت نور می شوند؛ به این صورت که هر چه فیلتر پررنگ تر باشد، ضریب آن بیشتر است. 2- در عکاسی سیاه و سفید فیلتر باعث ایجاد کنتراست شده و به مشخص شدن درجات خاکستری کمک می کنند . رنگ قرمز و سبز در طبیعت کاملاً متفاوت هستند اما در عکاسی سیاه و سفید درجه خاکستری آنها تقریباً شبیه به یکدیگر بوده و قابل تمیز نیستند . در این مواقع برای ایجاد کنتراست از فیلتر استفاده می کنند



  
  

آسیبهای شایع  پا در کوهنوردی ( قسمت دوم ) 

 

 استخوانهای متاتارس دردناک  ( Metatarsalgia ):

ضعیف بودن عضلات کف پا و وارد شدن فشار زیاد به استخوانهای متاتارس در پنجه و کف پا ، اجازه ی حرکات بیش از حد و خارج شدن از محل این استخوانها را میسر می سازد . این حرکات باعث فشرده شدن و سایش بین استخوانهای متاتارس می شوند که منجر به بروز درد در ناحیه کف و یا روی پا می گردند. این عارضه را که در واقع التهاب این استخوانها است متاتارسالژیا می نامند . در صورت نیاز بکارگیری کفی های طبی ویژه در کاهش درد موثر می باشد .

دردهای قوس کف پا

مجموعه ای از عضلات لیگامانها ، تاندون عضلات ، استخوانها و مفاصل کوچک در ناحیه کف پا ، قوسهای طولی داخلی و خارجی کف پا را تشکیل می دهند .

این دو قوس در کف پا مانند ضربه گیر عمل می کنند و وجود آنها امکان انعطاف و تحمل وزن بیشتری را به پا در حین ایستادن و راه رفتن می دهد .

چنانچه یکی از عناصر این قوسها ، ضعیف شده یا آسیب ببیند ، استخوانهای قوس پا از امتداد خود خارج می شوند و قوس به هم می ریزد . این اختلال باعث می شود تا فشار و کشش زیادی به نسوج نرم کف پا وارد شود و نیز مفاصل استخوانهای بین کف پا به هم فشرده شوند .

مجموعه این تغییرات به احساس درد در ناحیه قوس کف پا خصوصاً در حین راه رفتن و دویدن و خستگی زود رس پا می انجامد .

در این بین افرادی که بطور مادر زادی دارای قوس کف پای کمتر از حد ( کف پای صاف ) یا بیش از حد هستند ، نسبت به بروز این عارضه حساس ترند و به جهت پیشگیری می بایست با نظر پزشک متخصص از کفـهای طبی خاصی استفاده نمایند .

استفاده از کفشهای نا مناسب کوهنوردی که کف داخلی مناسبی ندارند و یا کف نرم و قابل انعطافی دارند مزید به علت و عامل بروز تشدید این عارضه هستند به خاطر داشته باشید که چنانچه کفش خود را بین دو دست خود قرار دهید و با اعمال فشار سعی در خم نمودن تخت آن نمایید ،چنانچه از ناحیه ی وسط تخت خم گردد مناسب و استاندارد نیست . در یک کفش خوب با اعمال چنین فشاری ، تخت کفش از ناحیه جـــــلو تر ( حدود قرار گیری محل پنجه پا ) خم مـی شود نه از وسط.

 

روشهای پیشگیری از این عارضه عبارتند از :

1- کنترل و جلو گیری از افزایش وزن بدن

2 - انجام تمرینات کششی عضلات پشت ساق پا

3- انجام تمرینات کششی و افزایش طول فاشیای کف پا

4- استفاده از کفشهای استاندارد با کفی و تخت مناسب

5-مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص ( در صورت بروز عارضه ) به جهت درمان سریع و مناسب و جلو گیری از مزمن شدن عارضه که غالبآً مستلزم درمانهای طولانی و دشوار است.

 

 دردهای پاشنه پا

یک باند نسبتآً ضخیم و مستحکم از جنس نسج و عضلات بنام فاشیا در کف پا از حدود انگشتان پا شروع شده و به پاشنه پا متصل می شود کوتاه بودن این فاشیا ، فشار و کشش زیادی را به محل چسبندگی خود در زیر استخوان پا وارد می سازد .

تکرار این فشار و کشش ها سبب بروز التهاب در محل چسبندگی و پیدایش درد پاشنه پا می شود . این درد با راه رفتن و دویدن تدریجاً افزایش می یابد و معمولاً صبح هنگام قبل از آغاز فعالیتهای روزانه در بیشترین حد خود است . تکرار زیاد این مکانیسم و اعمال فشار بر این محل چسبندگی فاشیا و استخوان باعث تشکیل زایده ی استخوانی کوچک و خارمانندی می شود که به اصطلاح خار پاشنه نامیده شده است و معمولاً‌در کلیشه های رادیو گرافی به وضوح دیده می شود . از علل دیگر دردهای پاشنه پا ، تحت فشار قرار گرفتن شاخه های کوچک و حساس عصب کف پایی در زیر و سطح داخلی پاشنه پا بهمراه علائمی چون بی حسی و سوزن سوزن شدن نواحی مجاور می باشد . استفاده از کفشهایی که فضای کافی و مناسبی برای پاشنه پا ندارند از عوامل بروز این اختلال محسوب می شوند .

انجام تمرینات کششی عضلات پشت ساق پا و فاشیای کف پا به همراه قرار دادن مکرر کیسه های حاوی یخ خرد شده در محل دردناک پاشنه پا ، چند نوبت در روز و استفاده از داروهای ضد درد ساده ای چون آسپرین در کاهش درد و بهبود شرایط بسیار موثرند .


  
  

آسیبهای شایع پا در کوهنوردی (قسمت اول )


 ضربه دیدگی ناخن و بستر ناخن :

گاهی خصوصاً زمانی که سایز کفش به درستی انتخاب نشده باشد ، فشارهای وارده به انگشتان و ناخنها به حدی است که منجر به بروز خون مردگی در زیر ناخنها و دردهای شدید موضعی می گردد . در چنین شرایطی گهگاه ، خونریزیهای کوچک زیر ناخن ، به کبود و سیاه شدن زیر ناخن می انجامد . در بعضی افراد تغییر شکل و اندازه ی کف پا در حین ایستادن و فعالیت ، بسیار زیاد و بعضاً بالغ بر دو سایز می باشد که قطعاً این افراد به شدت مستعد آسیب انگشتها و ناخنها هستند . خونریزی و تجمع آن در زیر ناخن ، هر چند اندک ، با جدا کردن ناخن از بستر آن ، به درد شدیدی می انجامد که گاهی راه رفتن را دشوار می سازد و نیاز به اقدامات درمانی خاص را طلب می کند .

مهمترین اصل در پیشگیری از بروز این عارضه ، انتخاب کفش و سایز مناسب می باشد در شرایط حاد و چنانچه درد ناشی از افزایش فشار در زیر ناخن بسیار زیاد باشد ، می توان با ایجاد یک سوراخ کوچک در سطح ناخن ، امکان تخلیه خون و کاهش فشار و درد را فراهم نمود . برای این منظور می توان با حرارت دادن یک سر یک گیره کاغذ یا سوزن و قرار دادن آن بر روی ناخن به سادگی و بدون درد ، سوراخ لازم را در سطح ناخن ایجاد نمود .

استفاده از داروهای مسکن مانند استامینو فن به همراه کاستن از میزان فعالیت و استفاده از کفش راحتی و یا دمپایی به درمان سریعتر مشکل کمک می کند .

 

 عفونت گوشه ی ناخن ( Ingrowing toe nail ) :

اعمال فشار بیش از حد به انگشتان پا ، چنانچه در مورد قبل یاد شد ، می توان باعث فرو رفتن قسمتهای کناری ناخن انگشت شصت پا در نسوج نرم کنار آن گردد . در این شرایط و با اضافه شدن آلودگی میکروبی ، زمینه بروز عفونت با درد شدید و ناتوانی در راه رفتن همراه می شود . عدم درمان مناسب این عارضه به مــــزمن شـــدن و تکرار متناوب آن می انجامد .

حفظ بهداشت پا و نحوه ی درست کوتاه نمودن ناخن ( در عین کوتاه بودن نباید از ته و بصورت زاویه دار گرفت ) در کنار استفاده از کفش مناسب ، از بروز این عارضه پیشگیری می نماید .

در صورت بروز ،‌ انگشتان مبتلا را روزانه چندین نوبت با الکل شستشو داده و در محلول آب و نمک گرم قرار دهید . مراجعه به پزشک به جهت تجویز آنتی بیوتیک مناسب الزامی است و در صورت تکرار و مزمن شدن عارضه ، گاهی برداشتن قسمتی یا تمامی ناخن به طریق جراحی قطعی ترین روش درمان است .

 

 عفونت قارچی انگشتان :

فضای بین انگشتان پا که غالباً مرطوب از تعرق و مدتها در جوراب و کفش و به دوراز هوای آزاد و نور خورشید می باشد ، محل بسیار مناسب و شایع برای رشد و تکثیر عفونتهای قارچی می باشد . این وضعیت خصوصاً در کوهنوردان که ساعات متمادی پا در کفش به فعالیت مشغول هستند متحمل تر می باشد . به دنبال استقرار و آلودگی قارچی ، علائم بصورت احساس سوزش و بعضاً درد در بین انگشتان ، خصوصاً بین انگشتان چهارم و پنجم بروز می کند . در چنین شرایطی با نگاه مستقیم متوجه ترشحات بد بو و ظهور سفیدک در سطح پوست ناحیه می شویم . اکثر مبتلایان به جهت خفیف بودن علائم معمولا‌ً توجه کافی به این عارضه نمی کنند و هرچه بسا ماهها دچار آلودگی باقی می مانند . مزمن شدن این آلودگی می تواند باعث استقرار عفونت در بقیه نواحی بین انگشتان و نیز درگیر نمودن و دچار بد شکلی و از بین رفتن تقارن می گردد ، گاهی پوسته پوسته شده و از بستر ناخن جدا می گردد .

رعایت بهداشت فردی ، شستشوی متناوب پا با آب صابون و استفاده از جورابهای نخی و پنبه أی به جای استفاده از جورابهایی از جنس مواد مصنوعی ، اصول پیشگیری از این عارضه است . به جهت تجویز داروی ضد قارچ به پزشک مراجعه نمایید . لازم به ذکر است که درمان عفونتها ی قارچی ناخنها معمولاً طولانی و نیازمند مصرف داروهای تخصصی خوراکی و موضعی است .

 

 میخچه انگشتان  (Corn ):

وارد شدن فشار زیاد بر پوست قسمتی از انگشت به مرور زمان سبب کلفت شدن ( هیپوترفی ) پوست در محل فشار می گردد . این عارضه پوستی که میخچه نامیده می شود به تدریج حساس و دردناک می شود و گاهی شدت درد مانع انجام حرکات روزانه و فعالیتهای ورزشی می شود . انتخاب کفش مناسب کوه چه از نظر فرم و چه از نظر سایز اهمیت فراوان دارد . درمان میخچه معمولاً ، برداشتن آن بوسیله ی استفاده از داروهای موضعی و یا در موارد شدید به طریق جراحی است که در هر صورت نیاز است تا به یک پزشک متخصص مراجعه شود .

 

 شکستگی انگشتان پا  ( Toe fracture ):

اگر چه بروز شکستگی انگشتان پا آسیب شایعی نیست لیکن در کوهنوردی ، به دنبال سقوط سنگ بر روی پنجه پا و یا بد قرار گرفتن نوک کفش در بین سنگها امکان بروز آن وجود دارد . معمولاً در شرایط مناسب درمان این شکستگی ها به راحتی با فیکس نمودن انگشت آسیب دیده به انگشت بزرگتر مجاور خود به وسیله چسب زخم بندی امکان پذیر است و البته به دنبال آن برای حداقل یک هفته می بایست از پوشیدن کفش خودداری و از دمپایی استفاده شود .

 

 سندرم مورتون  ( Morton s syndrome ):

حرکات زیاد و مکرر استخوانهای « متاتارس » خصوصآً‌ در حین راهپیمایی در سطح ناهموار کوهستانی ، باعث گیر افتادن و فشرده شدن اعصاب بین آنها می شود که بتدریج به التهاب موضعی شاخه های عصبی در محل فشار و در ادامه به ایجاد یک توده ی عصبی کوچک ( به اندازه یک عدس )‌در محل فشردگی منجر می گردد . چنین توده أی که نورمای مورتون نامیده می شود ، در برابر فشردگی بسیار حساس و دردناک است و تحریک آن باعث ایجاد درد، احساس برق گرفتگی در انگشتان و گاهی اختلال حسی به شکل کاهش حس و احساس گزگز در بغل و نوک انگشتان مجاور می گردد . به راحتی قابل درک است که پوشیدن کفشهای نامناسب خصوصاً تنگ بر ایجاد و پیشرفت این ضایعه تاثیر زیادی دارد . پیشگیری از بروز این ضایعه ی دردناک و مزاحم در گرو استفاده از کفش مناسب با کفی مستحکم و متناسب با اندازه ی پا و نیز انجام تمرینات کششی و قدرت پنجه و کف پا است . نکته مهم این است که درمان این عارضه در مراحل اولیه راحت تر است لیکن چنانچه به آن توجه نشود و بتدریج بر قطر توده عصبی افزوده گردد ، درمان قطعی صرفاً‌برداشتن آن به طریق جراحی است .

 


  
  

 

سومین جشنواره دوسالانه فیلم و گزارش های کوه نوردی انجمن کوه نوردان ایران نیمه اول دی ماه

87 در دو روز برگزارمیشود ، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بالغ بر 46 گزارش نوشتاری و 43 فیلم میباشد ، جلسات دبیرخانه جشنواره به صورت هفتگی تشکیل میشود.

برای سازمان دهی امور مربوط به جشنواره کمیسیون های مختلف کاری تشکیل شده اند که نام هر کمیسیون و سرپرست آن به شرح زیر میباشند:

             ·        دبیر جشنواره                               سهند عقدایی

·        کمیسیون اطلاع رسانی                    عباس ثابتیان

·        کمیسیون هنری                             مریم میرمیثاقی

·        کمیسیون مالی و برنامه ریزی            جواد نظام دوست

·        کمیسیون تدارکات

·        کمیسیون تشریفات                          مژگان خلیلی

·        کمیسیون داوری                            کاظم فریدیان


  
  
روز شمار فعالیت در غار پراو - عملیات حمل پیکرر خلیل
روز شمار فعالیت در غار پراو تا این لحظه: پس از هماهنگی و دسته بندی تیمهای فنی ساعت 8:30  صبح چهارشنبه دیروز تیم اول شامل : پیمان یاوری ، یوسف سورنی ،هومن فرزانه و رسول پیر محمدی وارد غار شدند وطی چهار ساعت اقدام به ترمیم کارگاه ها ، رول کوبی و ثابت گذاری تا چاه ده نمودند...تیم دوم شامل سعید عریان پور ، بهنام راشدی و حسن جوادیان ساعت 11 وارد غار شده و  به بسکت کردن پیکر مرحوم خلیل نکویی پور می پردازند ... سپس  هر دو تیم با همکاری یکدیگرپس از یک تلاش نفسگیر در میان سرما و تاریکی  بسکت را  بوسیله سیستم بالا کشی با تراکشن تا زیر  چاه 7 بالا آورده و اقدام به خروج از غار مینمایند که تا ساعت 22:30 به طول میانجامد...تیم سوم شامل احسان جباری ، نیما اسکندری، کاظم فریدیان، محمد حسینی ، مجید قادری و هادی راد ناصر ساعت00:30  بامداد امروز وارد غار شدند پس از 12 ساعت فعالیت بسکت را از چاه 7 به 5 منتقل کرده و ظهر امروز از غار خارج شدند ... تیم چهارم با همکاری صحبت بهادرانی ،اصغر زرین، پیمان یاوری، یوسف سورنی،رسول پیر محمدی و علی موسوی هم اکنون(??:??...??/?/??) در غار و مشغول فعالیت میباشند ...سرپرستی این عملیات بی سابقه را جلال چشمه قصابانی از همدان و صحبت بهادرانی از کرمانشاه بر عهده دارند... محیط غار پراو بسیار پر مخاطره بوده و تمامی افراد شرکت کننده در این حرکت تنها به عشق خلیل وارد غار شده از جان مایه گذاشته اند ... برای تمامی آنها آرزوی سلامت و موفقیت دارم...

جمعه: تیم چهارم بسکت را تا زیر چام یک منتقل و ساعت ? صبح از غار خارج شدند... تیم نهایی شامل:جلال چشمه قصابانی هومن فرزانه نیما اسکندری، محمود هاشمی کاظم فریدیان، محمد حسینی ، مجید قادری سعید عربان پور و هادی راد ناصر امروز ? صبح وارد غار شده و با همت و غیرت بی مثال پیکر خلیل را به بیرون منتقل کردند...متاسفانه به دلیل نا مساعد بودن هوا برای پرواز هلیکوپتر شش نفر (جلال.. هومن..محمود..نیما..یوسف ومیلاد تیموری..) در پناهگاه نزد پیکر خلیل باقی ماندند و بقیه رهسپار پایین شدند ...امیدوارم فردا هوا خوب باشد تا این دوستان هم زودتر نزد خانواده هایشان بازگردند...                                                                                    

شنبه:امروز از ساعت ?? صبح تا ??:?? با دوست خوبم کاپتان نظریان آماده پرواز به سمت پناهگاه بودیم ... هماهنگی ها انجام شده و هلیکوپتر آماده استارت بود ...هوا برای پرواز مساعد بود ولی افسوس...ابر سیاهی(cap cloud) قله و دهانه غار پراو را پوشانده و دید را به شدت محدود میکردو نشستن را نا ممکن...دوست داشتم تحت هر شرایطی پرواز کنم اما مجوز صادر نشد...گزارشهای هواشناسی خبر از تخریب هوا در روزهای آینده میدهند...نمی دانم عاقبت کار به کجا می انجامد ... خانواده خلیل در انتظارند و ابر ها بازیشان گرفته ...یاد تکه ای از شعر فروغ افتادم که: چه ابر های سیاهی در انتظار روز میهمانی خورشیدند...                                        

یکشنبه:پیش بینی درست از آب درامد... دیشب تا صبح باران بارید و صبح با اولین نگاه به پراو که در میان ابرها گم بود تمام امید هایم به نا امیدی تبدیل شد...گهگاهی گوشه ای از ابر ها که کنار میرفتند میشد دامن سپیدش را به تماشا نشست و خلیل  از میان آن همه سیاهی به این همه سپیدی کوچ کرده بود...بجه ها به ناچار پس از شش روز به پایین برگشتند...حدود ساعت ??:?? بود که در ابتدای دره چالابه به استقبالشان رفتم ...از نگاهشان میشد فهمید که چه زحمتی کشیده اند و چقدر خسته اند...آقای فرهادی هم از همدان آمده بودند و خانواده خلیل هم نیم ساعت بعد رسیدند...لحظات سختی بود... خلیل  انگار هنوز هم نمیخواهد تن به خاک دهد و ارام  بر فراز پراو میان شکافی آرمیده است...بچه های همدانی با کوله بار همت به دیارشان باز گشتند و من و یوسف و میلاد هم راه کرمانشاه پیش گرفتیم تا فردا اگرابرها اجازه عبور دهند کار را تمام کنیم ...امیدوارم

منبع: وبلاگ ماگما


87/9/4::: 11:55 ص
نظر()
  
  

به گزارش روز پنجشنبه گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران"ایسکانیوز"،اعضای تیم ملی کوهنوردی بانوان ایران را فرشته خادمی طلب ، شیما جمشیدی فر ، مریم خمسه و مریم ساعی پارسا از استان تهران ، بدری ولیان از استان سمنان ، رقیه صالحی از آذربایجان غربی ، معصومه نظرزاده از لرستان و آزاده معزی از استان مرکزی تشکیل می دهند. این صعود به سرپرستی پوریا پرچمی دبیر کمیته هیمالیا نوردی فدراسیون و به همراهی دکتر شهبازی به عنوان پزشک ارتفاع ( رئیس کمیته پزشکی فدراسیون ) صورت می گیرد.
همچنین سید محمد واسع سید موسوی از کردستان ، حمید نائینی از استان همدان ، ایرج معانی از اردبیل ، سعید حاجی بیگلو از خراسان رضوی ، احسان رحیمی از استان آذربایجان غربی ، وحید طهوری از استان تهران ، فرزاد ارج از استان زنجان و سامان طهمورثی از کرمانشاه در تیم ملی مردان کشورمان حضور دارند.
گزارش ایسکانیوز، این تیم به سرپرستی حسین امانی و همراهی دکتر بهالو به عنوان پزشک ارتفاع تیم ؛ عازم نپال شده است


87/8/8::: 10:54 ع
نظر()
  
  

استقرار تیم ملی بانوان در کمپ
اول قله جیاجی کانگ

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون
کوه نوردی و صعود های ورزشی ؛ صبح امروز تیم ملی بانوان موفق شدند کمپ اول را در
ارتفاع 5800 متری قله ی جیاجی کانگ برپا کنند . این تیم امشب را در کمپ اول سپری
می کنند و قرار است فردا برای لمس کمپ 2 به ارتفاع 6100 متری عزیمت کنند و انتظار
می رود روز دوشنبه ی هفته‌ی جاری این تیم به منظور صعود قله حرکت خود را از کمپ
اصلی آغاز کنند. شایان ذکر است تیم ملی امید نیز در کمپ اصلی مستقراست و تمام
نفرات دو تیم در سلامتی کامل به سر می برند.


  
  

کروکی های سنگنوردی

 

با وجود نقش بسیار مهم کتابچه های راهنمای مناطق سنگنوردی متاسفانه هیچ نمونه ای از آن به فارسی وجود ندارد . در صورتیکه اکثر مناطق سنگنوردی در دنیاد دارای کتابچه های راهنمایی هستمد که مسیر ها در آن با ذکر درجه و کروکی مشخص شده اند و علاقه مندان به صعود می توانند مسیر های مورد علاقه خود را در ان بیابند. عمده ترین مسئله در ترسیم یک کروکی فنی مشخص نمودن تعداد طول های مسیر – محل کارگاه های حمایت و درجه سختی هر طول آن می باشد.
اضافه نمودن علائمی مانند محل طاقچه - کنج – کلاهک – حمایت های میانی و ... به غنای کروکی می افزاید . برای ترسیم کروکی علائم استانداردی وجود دارند که در جدول زیر مشخص شده اند.

 

 

 

  

 

وظایف سر طناب

 

در صعود یک مسیر سر طناب نباید تنها به خود و توانائی های خود فکر کند . او هم طنابی دارد که ممکن است از وی ضعیف تر باشد. و ممکن است نتواند به همان سهولت نفر اول صعود کند .
این امر تا زمانیکه امتداد صعود بصورت عمودی است مشکلی ایجاد نمی کند . زیرا نفر مستقر در کارگاه بالا می تواند با کنترل طناب مانع سقوط نفر دوم شود. اما در تراورس ها وضعیت کاملا فرق می کند. تصاویر خود گویای قضیه هستند. همانگونه که می بینید در تصویر سمت چپ در امتداد تراورس هیچگونه جمایتی نصب نشده و نفر دوم در صورت پاندول شدن به سنگ های روبرو برخورد می کمند. ولی در تصویر سمت راست بعلت وجود سه حمایت میانی این مشکل وجود ندارد.

 

 

 

           

  

قواعد صعود از سنگ

 

بعد از شناخت گیره ها نوبت صعود از سنگ است قواعد زیر در اجرای صعودی مطمئن به شما کمک ‏می کند.‏
‏ 1-بررسی مسیر صعود در سنگ با چشم ‏
طبعتا شما باید بدانید از کجا می خواهید بالا برویدپس اول مسیر را نگاه کنید . گیره های آن را به خاطر ‏بسپارید و بعد شروع به صعود کنید. بهتر است بررسی چشمی شما از سه جهت صورت بگیرد.‏
‏2- نقش و وظیفة دست و پا‏
بیاد داشته باشید شما با پا صعود می کنید نه با دست . پا برای بالا رفتن است و دست برای ‏حفظ تعادل.‏
‏3- داشتن سه نقطة اتکاء (دو دست و یک پا یا دو پا و یک دست)‏
به هم خوردن تعادل رو سنگ دلچسب نیست . همیشه سه نقطه از بدن ( دو پا یکدست یا دو ‏دوست یک پا باید بر روی سنگ باشد.‏
استفاده از نوکِ‌کفش و لبه ها هنگام صعود‏
در ابتدای کار سعی کنید از نوک کفش بهره بگیرید . هر چه بیشتر تمرین کنید زاواپای مناسب ‏کفشتان را بیشتر کشف خواهد کرد.‏
رعایت فاصلة مناسب به‌منظور داشتن دید لازم هنگام صعود
به سنگ نچسبید این کار باعث میی شود نه جایی را به بینید نه براحتی حرکت کنید.‏
‏ صعود به روش نردبانی
فکر کنید دارید از نردبان بالا می روید این برای شروع بهترین روش است . پا ها را خیلی بالا ‏نیاورید. ‏
شرایط عمومی صعود
صعودی موفق است که همراه با تکنیک و تاکتیک باشد. راحترین حالت بدن با صرف کمترین انرژی. ‏در یک صعود موفق از حداقل انرژی استفاده شده و سیستم انرژی، هوازی است. سنگنوردی که از ‏اعتماد به نفس بیشتری برخوردار باشد، صعود زیباتری انجام خواهد داد. پس به خودتان مطمئن باشید ‏ولی مغرور نشوید.‏
وجود حمایتچی
حتی اگر از یک سنگ دو متری صعود می کنید یک نفر باید در پایین مواظب شما باشد. قبل از ‏صعود نگاهی هم به پایین سنگ بیاندازید و سنگ های نوک تیز و بزرگ را از پای مسیر جمع کنید !! ‏چرایش را خودتان می توانید حدس بزنید.‏

 

 

 

 

 

 


87/7/27::: 2:41 ع
نظر()
  
  
گروه کوهنوردی آذرجوان تبریزجوشین
87/6/31::: 6:48 ع
نظر()
  
  
<      1   2   3   4   5      
پیامهای عمومی ارسال شده
+ برای صعود به قله های آرارات ، آراگاتس و شاه داغی با ما تماس بگیرید شماره تماس : 04115244406 گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز http://www.azarjavanmc.com


+ جهت صعود به قله های آراگاتس و آرارات و شاه داغی با ما تماس بگیرید
+ برگزاری صعود به قله آرارات آدرس: تبریز-خ ثقه السلام- روبروی بانک رفاه- طبقه دوم- دفتر گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز تلفن های مورد نیاز:2350543-0411 رگجان09144060187 -قراجه داغی 09144024255 -صفا09141166904 تلفکس : 5244406-0411
+ صعود زمستانی آرارات گروه کوهنوردی آذر جوان تبریز در نظر دارد برنامه ای جهت صعود زمستانی به قله آرارات، به سرپرستی آقای صمد رگجان برگزار کند. تاریخ اجرای برنامه 17/11/88 الی 22/11/88جهت کسب اطالاعات بیشتر به سایت گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مراجعه نمائید و مدارک مورد نیاز و توضیحات بیشترhttp://www.azarjavanmc.com
+ آدرس کلوب ایدی http://solei2.cloob.com/
+ با سلان به همه دوستان عزیز با مطالب جدید به روز هستن
+ سلام گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مورخه 14-15 خرداد برنامه یخ نوردی در منطقه یخچال شمالی سبلان را برگزار می نماید .
+ عید نوروز رو به همه دوستان تبرک عرض می کنم بایراموز مبارک اولسون
+ با سلام به همه دوستا عزیز پیشاپیش عید نوروز را به همه شما تبریک عرض می نمایم اراک بازگشایی مسیر جدید به نام آذربایجان کرمان صعود قلل چوپار