سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که با حق بستیزد خون خود بریزد . [نهج البلاغه]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سلیمان قراجه داغی[368]
گزارشات و عکسهای کوهنوردان تبریز در مورد کوهنوردی سنگنوردی یخ نوردی و غارنوردی شماره تماس : 09144024255 ایمیل: Solei.sakhreh@gmail.com

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
گروه اینترنتی جرقه داتکو کوه قاف آناپورنا گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز سلیمان قراجه داغی چرا کوهنوردی...؟ تبریز کوه هم طناب دیواره بلند و انگشتان سرما زده حسن نجاریان کوهنورد اخبار کوهنردی کوه نوشت امید کوهستان دتا کوه تبریز کوه( دوچرخه سواری ) فرزند سبلان آپلود رایگان عکس آرام کوه ئاورین کوهنورد بوکانی چیلیک کلایمبینگ عکس آنلاین کوه نیوز کوهنوردان مریوان گروه کوهنوردی آلپ تبریز شبکه خبری صداقت فیلم و عکس کوهنوردی کوهنوردی، ورزش وسلامتی هیئت کوهنوردی استان همدان عشق کوهنوردی طبیعت دوست شیراز تک نورد سایت ابزار غارنوردی aerie پایگاه خبری کوهنوردی پایگاه اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران رووش کرد سقز هئیت کوهنوردی استان آ.ش بخش بانوان هیئت کوهنوردی استان آ.ش هیئت کوهنوردی استان تهران خبرگزاری مهر ساوالان یا سبلان داغلی گرگر صخره 2 ع . رضا پور فدراسیون کوهنوردی فری متوو (سایت هواشناسی) گروه کوهنوردی پرستو باشگاه کوهنوردی اوج آپلود عکس آپلود عکس رقص طوفان نوبهار زندگی کوهنوردی ماگما ... فواد رضاپور دماوند ....حامد دشتی زاده گروه کوهنوردی وتوس ایستاده ام جون کوه گروه کوهنوردی هفت خوان کرج کانون کوهنوردان اوراز مهاباد بهسایت دره نوردی و غارنوردی پارس تولس
 
 

بر اساس ایمیل ارسالی آقای گانش نیوپان، مدیر شرکت مونتروسا در نپال که خدمات صعود را برای آقای مهدی اعتمادفر در صعود دائولاگیری فراهم کرده است به سهند عقدایی (از مسئولین شرکت اسپیلت البرز) و متعاقب آن تماس تلفنی برقرار شده با ایشان متاسفانه مطلع شدیم که آقای مهدی اعتمادفر، کوهنورد و هیمالیانورد نامی کشورمان روز جمعه 11 اردیبهشت، در صعود نهایی به قله دائولاگیری گم شده است و افراد حاضر در منطقه تا کنون خبری از او نیافته اند.
فیندیک تانس شرپا آخرین نفری بوده که مهدی اعتمادفر را در ارتفاع بالای 8000 متر، حدودا 100 متری قبل از قله، پشت سر خودش دیده است اما در بازگشت از قله تا کمپ اصلی با او برخوردی نداشته است.


همچنین دیوید فوجتیک دوست مهدی اعتماد فر اولین کسی که قله دائولاگیری را در این فصل با اسکی فرود آمده، خبر بد مفقود شدن اعتماد فر کوهنورد مستقل و قدرتمند ایرانی را منتشر کرده است.
او در خبر خود این طور ذکر کرده: دوست من مهدی که در حال صعود بود فوت می کند، وی می گوید که در حال صعود با هم در یک چادر بودند که بعد از صعود قبل از کمپ 3 فرود می ایند، البته این کوهنورد جمهوری چک دچار سرمازدگی نسبتا شدیدی از ناحیه انگشتان شده است. لازم به ذکر است که از ارتفاع 6700 تا7300 متر مسیر کاملا یخی بوده، هموطن این کوهنورد چک به نام پاو لا پیل چووا نیز همراه  وی بوده و زیر کمپ 3 باز می گردد.
منبع: http://www.czechclimbing.com



این دومین تلاش اعتمادفر بر قله 8167 متری دائولاگیری (هفتمین کوه بلند دنیا) می باشد. مهدی اعتمادفر که متولد 1335 در تهران است نخستین و تنها کوهنورد ایرانی است که موفق به صعود تمامی قله های بالای هفت هزار متر اتحاد جماهیر شوروی سابق شده و نشان پلنگ برفی را دریافت کند. وی تاکنون برای صعود به ? قله ی بالای هشت هزار متر تلاش کرده است و موفق شده قله های برودپیک (8046 متر - دوازدهمین کوه بلند دنیا) در تابستان 83 و گاشربروم یک (8080 متر - یازدهمین کوه بلند دنیا) در تابستان 86 را صعود کند و در تلاش برای صعود به قله های دائولاگیری و گاشربروم دو در حالی که در هر دو مورد کمتر از ??? متر تا صعود قله فاصله داشته، به دلیل نامساعد شدن شرایط جوی از صعود به قله بازمانده است.


 

 


88/2/22::: 1:59 ع
نظر()
  
  

 دومین اثر ملی طبیعی ثبت شده ی ایران را دریابیم!



به قلم محمود بهادری مسئول بخش فرهنگی و حفاظت از محیط کوهستان هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران:

در روزهای نخست اردیبهشت ماه در یک گروه شش نفره کوه نوردانِ علاقمند به محیط زیست از بخش فرهنگی و دیده بان کوهستان هیات کوه نوردی استان تهران و گروه دیده بان کوهستان انجمن کوه نوردان ایران جهت بازدید و عکاسی از چشمه " باداب سورت" به آنجا رفتیم. این سفر اهدافی مانند تهیه گزارش زیست محیطی، بررسی مشکلات حفاظتی این اثر ملی، صحبت با مردم محلی و پاکسازی مقدار زیادی زباله را نیز در برداشت.
یادداشت حاضر ضمن اشاره به موضوعاتی مانند معدن کاوی، توریسم، نقش مردم محلی، زباله ها و تاثیر هر کدام بر آینده این چشمه و منطقه، پیشنهاد می کند که کارگروه ویژه ای متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی، محیط زیست، نمایندگان جامعه محلی و نمایندگان انجمن کوه نوردان ایران جهت تدوین یک طرح اصولی برای حفاظت دومین اثر ملی طبیعی تشکیل شود.
متاسفانه پس از ثبت این چشمه، هیچ اقدامی برای اتمام معدن کاوی و تهیه و اجرای طرح گردشگری انجام نشده است.



معرفی چشمه های باداب سورت

سال گذشته پس از شناسایی و پیگیری گروه کوه نوردی لواسان چشمه ی باداب سورت به عنوان دومین اثر ملی طبیعی ایران ثبت شد. لازم به یادآوری است که سال 1387، کوه دماوند، چشمه های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ثبت شدند.
چشمه های باداب سورت واقع در استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد.
چشمه های باداب سورت مشتمل بر دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود 15 متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.
جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها طی سال ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده ها حوضچه بسیار زیبا به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه های مختلف پدید آورده اند. این طبقات و حوضچه ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم اندازهای ویژه اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.
این چشمه ها در ارتفاع 1840 متری واقع شده اند و در ایران بی نظیر هستند و تا جایی که می دانیم در کشور ترکیه چشمه ای به نام پاموکاله که تا حدی شبیه باداب سورت وجود دارد.
اطراف چشمه پوشیده از درختچه های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل های سوزنی برگ است.


معدن کاوی بلای جان این اثر ملی ثبت شده

توسعه پایدار در حقیقت ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست است یا به عبارتی توسعه با استراژی حفظ منابع طبیعی است. آیا معدن کاوی که روند استفاده از منابع تمام شونده و از بین بردن منابع است به توسعه پایدار نزدیک تر است یا گردشگری که اکنون براساس آمار به اندازه درآمد های نفتی و معدنی برای کشورهای جهان درآمد ایجاد می کند؟!
کوه نوردان معدن کاوی گسترده سنگ های گرانیت در منطقه کلاردشت و معدن کاوی های گسترده در کوه دماوند که پیش از باداب سورت به عنوان نخستین اثر ملی طبیعی ثبت شده بود و همچنان ادامه دارد را به خوبی می شناسند. از سال 1384 مجوز اکتشاف معدن سنگ تراورتن در کنار چشمه ی باداب سورت برای یک شخص حقیقی صادر شده است و بااینکه موفق به تمدید مجوز یا اخذ مجوز بهره برداری نشده اند هنوز هم حفاری ادامه دارد، بدیهی است که پس از ثبت این اثر باید اقدامی قطعی برای توقف معدن کاوی و بازسازی صدمات دیده شده در منطقه مانند بستن جاده معدن که موجب تردد ماشین ها تا کنار چشمه می شود صورت می گرفت.
معدن کاوی های گسترده ای در این منطقه ی زیبا و بکر و حتی در سراسر ایران در جریان است که بسیاری از آنها در غالب توسعه پایدار و صرفه اقتصادی پایدار و پر درآمد در مقیاس ملی بررسی شوند.

به طور کلی درباره تهدیدات معدن کنار چشمه موارد زیر وجود دارد:
-  معدن با کندن پایین دست موجب کم شدن آب چشمه ها شده است.
-  این معدن با کشیدن جاده و برداشت از سطح کوه چشم انداز بسیار زشتی را ایجاد کرده است.
-  جاده معدن که تا کنار چشمه امتداد دارد مورد استفاده قرار می گیرد و ماشین ها تا کنار چشمه می روند.
(حتی زمان حضور ما نوجوانی از روستای اروست با تراکتور به آنجا آمد و وارد چشمه هم می شد که پس از صحبت با وی در مورد اهمیت حفظ چشمه، در پاکسازی و انتقال زباله ها با تراکتور یاری گرفتیم.)
-  جاده معدن یک قبرستان بسیار وسیع قدیمی را در شیب کوه برش داده است و اسکلت ها از دیواره سمت کوه جاده بیرون زده اند که این موضوع از لحاظ تاریخی و باستان شناسی قابل بررسی است.
-  این معدن در صورت ادامه فعالیت ناگزیر است روزی طبقات و حوضچه های چشمه را نیز بکاود.

گردشگری پایدار راه برون شد از بحران

اکوتوریسم که از آن به عنوان صنعت سبز یاد می شود، سفری است مسئولانه که باعث افزایش درآمد مردم محلی و کاهش اثرات منفی بر جامعه محلی و محیط طبیعی است.
اینکه معرفی و جاذبه های طبیعی و تردد گردشگر یک تهدید است یا یک مزیت، یک موضوع مطرح بین علاقه مندان به محیط زیست و کوه نوردان بوده است و من همیشه در این مورد تردید داشتم، اما اکنون بر اساس چند سال تجربه و بررسی می توانم بگویم که بی تردید گسترش گردشگری مسوولانه نه تنها یک تهدید نیست، حتی در بیشتر موارد می تواند به شناسایی و حفظ جاذبه ها کمک کند.
در مورد گردشگری و چشمه های باداب سورت باید گفت که قبل از شناسایی و ثبت آن در سال گذشته، متاسفانه همواره گردشگران از شهرهای سمنان و ساری و سایر شهرها و روستاهای اطراف، به ویژه در فصول گرم سال برای آب تنی و حمام به آنجا می رفتند و می پندارند برای درمان امراض پوستی و دردهای کمر، پا و رماتیسم سودمند است. همچنین مردم روستاهای اطراف مقداری از آب چشمه را برای استحمام به خانه می برند. در این روند چشمه و منطقه اطراف از موارد مانند: رهاکردن زباله های فراوان، بستن جریان آب به پایین دست و طبقات و حوضچه ها با لباس، استفاده از مواد شوینده، روشن کردن آتش در اطراف، گرم کردن سنگ با آتش و قراردادن آنها در حوضچه ها به منظور گرم شدن آب و تردد فراوان و بی ملاحظه با کفش آسیب فراوان می دیده است که البته اکنون نیز به دلیل عدم وجود طرح و برنامه ی مشخص این روند به شدت ادامه دارد!
زمانی که مشغول پاک سازی چشمه بودیم، حضور یکی از دوستان قدیمی که تورهای طبیعت گردی برگزار می کنند همراه چند نفر پس از آن یک زوج کوه نورد دیگر مرا شگفت زده کرد، آنها که از طریق اینترنت با باداب سورت آشنا شده بودند در جمع آوری زباله ها، باز کردن جریان آب و صحبت با مردم محلی برای توجه دادن آنها به اهمیت این چشمه و پنانسیل بالای گردشگری و توسعه پایدار در منطقه کمک زیادی کردند. به نظر می رسد همیاری برگزارکنندگان تورهای طبیعت گردی، افراد شرکت کننده در این تورها و گروه ها و مردمی که تجربه و دانش گردشگری را دارند می تواند روند تخریب این چشمه را کند نماید و در صورت تهیه و اجرای طرح گردشگری و توقف معدن کاوی به تخریب دومین اثر طبیعی ایران پایان دهد.


به پاس چشم انداز با شکوه و دل انگیز این چشمه و منطقه، به تمام کسانی که از این چشمه بازدید خواهند کرد پیشنهاد می شود:
-  در مورد تخریب ها و آلودگی محیط اطراف چشمه و عوامل پدیدآورنده آن، حساسیت نشان دهند و عکس و گزارش های خود را برای انجمن کوه نوردان ایران، مطبوعات و دیگر رسانه ها بفرستند.
-  در مورد طرح معدن کاوی در منطقه موضع گیری کنند و در این رابطه و پتانسیل بالای جذب توریست با مردم محلی صحبت کنند.
-  ضمن آلوده نکردن چشمه، مقداری از زباله های اطراف را جمع آوری کنید.
-  مسیر آب را برای جریان داشتن روی طبقات باز کنید.
-  بدون کفش روی طبقات و حوضچه ها گام بردارید.

در پایان باید گفت که تعطیلی دایمی معدن و تدوین و اجرای طرح اصولی گردشگری می تواند با تشکیل کارگروه ویژه ای متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی، محیط زیست، نمایندگان جامعه محلی و نمایندگان انجمن کوه نوردان ایران برای حفاظت دومین اثر ملی طبیعی صورت گیرد و با توجه به احتمال طولانی شدن تحقق این امید، بهتر است سریع تر همزمان با توقف حفاری غیر مجاز در منطقه، برای چشمه حریم و یک نگهبان (که می تواند از مردم محلی نیز باشد) در نظر گرفت.

88/2/22::: 1:50 ع
نظر()
  
  
 



تیم های روسیه فعال تر و با انگیزه تر از گذشته بر قلل هیمالییا پا می نهند.
امسال نیز از اواخر آوریل و اوایل می صعودهای بی نظیری روی قلل 8000 و 7000 متری صورت گرفته یا در حال انجام است. به طور مثال آنها در برنامه تراورس لوتسه – اورست شرکت کردند و تا به حال تا کمپ 3 و قسمت فوقانی لوتسه فیس صعود کردند.


ماناسلو

تیم بولوتف در مسیر بیس کمپ و کمپ 1و2 این قله مشغول اجرای برنامه خود می باشد، البته کوهنوردان ایرانی حاضر در منطقه ماناسلو موفق به صعود قله شدند، قابل ذکر است که تیم قدرتمند ایتالیا نیز در این منطقه مشغول تلاش بودند. که دو ایرانی به این تیم در مراحلی کمک رساندند. سرپرست این تیم مارکو مرلی می باشد.

E-Gonggo



بازهم روس ها در منطقه چین در حال فعالیت هستند آنها بر روی قله 6618 متری E-Gonggo  در منطقه سیچوآن این کشور به سر می برند.

ماکالو

و بالاخره 4 کوهنورد مرد و 1 کوهنورد زن کره ای در 1 می  بر فراز ماکالو ایستادند. البته صعود  آنها از مسیر نرمال بودهو در ادامه در 2 می 5 نفر از کوهنوردان اروپایی به سرپرستی فردریک استرانگ و 3 شرپا بر فراز این قله ایستادند.
 





88/2/22::: 1:46 ع
نظر()
  
  
گزارش کلی صعودها در پایان فصل صعود 2008 توسط دبیر آلپین کلوپ پاکستان (بابانوئل قراقروم) : سعد طارق صدیقی  

 

                                                          

سعد طارق صدیقی که فردی پاکستانی است. بخش زیادی از عمر خود را بی وقفه و خستگی ناپذیر صرف ملاقات و برخورد با کوهنوردان منطقه و نیز بایگانی کردن اطلاعات آنان کرده است.

سعد به سمت دبیر آلپین کلوپ پاکستان در اسلام آباد مشغول به خدمت می باشد. او اینک به گردآوری نتایج حاصله از صعودهای سال2008 در پاکستان پرداخته است:

"ریزش بهمن و سقوط برف و یخ  بر روی k2 ، امسال حداقل یازده کشته بر جای گذاشت ما متأسفانه در این سال کوهنوردان نامدار بزرگی را همچون Pavle Kozjek  ، Karl Unterkircher ، Jean- Noel urban در کوههای این منطقه از دست داریم.

اما ناگفته نماند که صعودهای موفقی نیز انجام پذیرفت، صعودهایی که به عنوان اولین صعودها ثبت شد، مسیرهای جدید و نیز شمار افزایشی از اکسپدیشن هایی که به قلل هشت هزار متری منطقه صورت گرفت.

مصاحبه سعد طارق با راهنمای تیم کره ای به قله K2

تمام این حقایق ،آمار و ارقام، صعودها و نیز تلاش هایی که به قلل صورت پذیرفت، به طور معمول توسط دبیر آلپین کلوپ پاکستان سعد طارق صدیقی بایگانی ثبت و نگه داری شده است:

گزارش اکسپدیشن های کوهنوردی منطقه پاکستان در سال2008 :

در سال 2008 ، تعداد 85 تیم برای دریافت مجوز به منظور صعود به قلل مختلف پاکستان اعم از یک صعود زمستانی بر روی برود پیک و (نانگاپارت) تقاضا دادند. از این میان تعداد 76 متقاضی موفق به دریافت مجوز برای صعود به قلل مورد نظر خود گردیدند. تعداد 9 تیم از آنها مجوز دوبار ورود به منطقه را دریافت کردند ، 9 اکسپدیشن نیز برای سه بار تلاش اقدام کردند و یک تیم مجوز تلاش بر روی چهار قله را در طی یک فصل صعود دریافت کرد.

از طرف دیگر، دو تیم اکسپدیشن نیز از درخواست مجوز خود انصراف دادند. چرا که قللی که آنها قصد صعود آن را داشتند، بسیار در نزدیکی منطقه جنگی در یخچال سیاشن Siachen قرار داشت. سرانجام تعداد شش تیم دیگر نیز از درخواست های خود انصراف دادند.

به طور کلی تعداد 634 عضو از 76 اکسپدیشن مجموع 99 حمله به قله را بر روی 24 قله انجام دادند. که از میان آن تعداد 131 کوهنورد (اعم از سه کوهنورد پاکستانی) موفق شدند تا پرچم ملی خود را بر روی یازده قله به احتراز درآورند.

در ذیل خلاصه ای از صعودهای موفق به قلل مختلف گردآوری شده است:

 

* k2 (8611 متر) چوگوری Chogori

امسال سالی بدشگون و شوم برای کوهنوردان قله k2 بود.

این «کوه وحشی و نا آرام» طبیعت و سرشت حقیقی خود را با گرفتن جان یازده کوهنورد به دام خود در طول یک روز و در تاریخ اول آگوست 2008 به اثبات رساند!

از طرف دیگر امسال تعداد 74 کوهنورد از 10 اکسپدیشن برای صعود به k2 تلاش کردند، که از میان آن 17 کوهنورد از 6 اکسپدیشن موفق بودند، اعم از یک کوهنورد پاکستانی به نام مهربان کریم که متاسفانه در هنگام پایین آمدن مفقود شد.

حادثه و فاجعه ای که امسال در تاریخ اول آگوست 2008 بر روی k2 رخ داد، منجر به درگیری تعداد 24 کوهنورد در بهمن گردید که در حال عبور از تنگ دره Bottleneck بودند. که تعدادی از آنان متاسفانه جان خود را از دست دادند. و این در حالی بود که تعدادی دیگر بعد از صعود قله سر خوردند و در زیر خروارها برف مدفون شدند!

 

سعد طارق به همراه بازماندگان نروژی اکسپدیشن k2

* برودپیک (8047 متر):

تعداد 12 اکسپدیشن در فصل گذشته شانس خود را بر روی برود پیک آزمودند که از میان آنان، هفت تیم موفق شدند. در مجموع 29 کوهنورد  سرانجام به قله رسیدند.

کار بر روی این قله هنوز به اتمام نرسیده است، چرا که یک  تیم به سرپرستی آرتور حاجزر لهستانی به زودی تلاش خود را برای تکمیل اولین صعود زمستانی برودپیک آغاز خواهند کرد.

ولادییمر پلولیک Valdimir plulik در حالی که بر روی قله برودپیک در تاریخ 26 ژوئن 2008 تلاش می کرد، سقوط کرده و کشته شد.

 

* گاشر بروم II ( 8035) متر :

امسال سال صعود خوبی برای گاشربروم 2 بود: تعداد 150 عضو از 17 اکسپدیشن موفق به دریافت مجوز صعود به قله شدند که از میان آن 11 اکسپیدیشن موفق بودند. آمار افراد صعود کننده به این قله تعداد 38 نام کوهنورد جدید را در سال 2008 به لیست آماری خود اضافه کرد.

به گزارش کوهنوردان فقط یک تعدادی از آنانی که گزارش صعود موفق آنها در تاریخ 6 ژولای منتشر شد، موفق به صعود حقیقی قله شدند. بعدها شرایط مشابهی بر روی قله ماناسلو Manaslu برملا شد. که در مورد هر دو موقعیت اساساً درگیری چند تیم بزرگ تجاری مطرح بود.

به طور کلی بیش از حدود 20 صعود به قله در مورخه 6 ژولای بر روی G2 گزارش شد. که فقط تعداد 6 تای آن با تایید به اتمام رسید.

 

*گاشربروم  I ( متر8068): با وجود آنکه تعداد 95 کوهنورد از 12 اکسپدیشن سعی داشتند تا خود را به بالای قله گاشربروم یک برسانند، فقط تعداد 14 کوهنورد موفق به صعود قله شدند. به هر حال نباید فراموش کرد که یک سانحه نیز روی داد. کوهنورد سرشناس و بلند آوازه و اسکی بازی فوق العاده به نام Jean-Noel Urban در حالی که بر روی GI در تاریخ 16 ژوئن 2006 به صعود می پرداخت، جان خود را از دست داد.

 

سعد طارق و جلسه ای در خصوص اکسپدیشن گاشربروم I و اسپانتیک در آلپین کلوپ پاکستان (تیم ایتالیایی)

* نانگاپاربات (8125 متر):

تعداد 9 تیم برای صعود به این قله اقدام کردند اما فقط سه تای آنان موفق بودند. از میان بیش از 55 کوهنورد تعداد فقط 17 نفر به این قله صعود کردند. در میان آنان دو کوهنورد پاکستانی نیز به نامهای نظیر حسین و محمد علی حضور داشتند ( که البته با این صعود؛ موفق به صعود هر 5 قله هشت هزار متری موجود در این کشور شدند)بسیار باعث تاسف است که اعلام کنیم، 2 کوهنورد نیز جان خود را بر روی این کوه در امسال از دست دادند.

 

اهداء گواهینامه صعود به قله نانگاپاربات به کوهنورد محلی پاکستانی،نظیر حسین .او اکنون موفق به صعود هر 5 قله هشت هزارمتری در پاکستان گردیده است .

* قله اسپانتیک (7027 متر) :

بر خلاف سال 2007، امسال سالی بدیمن و نامناسب برای کوهنوردان قله اسپانتیک بود. فقط یک تیم ایتالیایی که متشکل از 2 نفر بود موفق به صعود قله گردیدند. و در این حالی است که تعداد 12 اکسپدیشن دیگر که در حال تلاش بر روی این قله بودند به دلیل شرایط جوی بد و نامساعد از ادامه فعالیت خود منصرف شدند.

 

کرار حیدرعضو کمیته اجرایی آلپین کلوپ پاکستان (نفر دوم از سمت چپ) و سعد طارق صدیقی به همراه سه نفر از اکسپدیشن اسپانتیک و نانگاپاربات

* K7  : امسال تعداد 2 تیم برای صعود قله K7 عازم شدند. و سرانجام هر دو تیم موفق شدند و در نهایت تعداد 5 نفر به قله رسیدند.

 

* بکابراکاشوکChhok Bekka Brakai :

Patricia  Deavall اهل نیوزلند و Malcolm Bass انگلیسی موفق به اولین صعود بر روی این قله در تاریخ 12 ژولای 2008 گردیدند. دو عضو کوهنورد آمریکایی از تیم ایتالیایی نیز قله را در آگوست 2008 صعود کردند. سایمون مورو ایتالیایی نیز امسال مدعی شد که در هفته اول آگوست موفق به اولین صعود کامل به این قله گردیده است. سایمون به همراه Herve barmasse یک تیم دو نفره را تشکیل داده بودند. آمار شناس برزیلی به نام Rodrigo  Granzotto در وقایع نگاری پایان فصل، این موفقیت را تائید کرد، او صعود pat  Deavall را صرفاً به عنوان یک تلاش عنوان کرد. Patricia Deavall و Mal com bass  خود به رسانه ها اعلام کردند که آنها به دلیل مشکلات و شرایط برفی که به تدریج بد و بدتر می شد از ادامه صعود دست کشیدند.

 

 مورو و هرو  بارمس

* K6 ، کاپورا، باتورا II :

این سه قله هر یک توسط یک تیم اقدام شد، که در نتیجه آن سرانجام دو نفر موفق به رسیدن به قله بر روی  هر یک از این سه قله شدند. (در مجموع 6 نفر)

 

* برج موستاق :

Pavle  kozjek که اکسپدیشن اسلووانیایی را بر روی برج موستاق سرپرستی می کرد، متاسفانه در تاریخ 25 آگوست 2008 بر روی این قله ناپدید شد و جان خود را از دست داد.

* اکسپدیشن ها به قلل دیگر: در فصل گذشته تلاش هایی بر روی قلل گاشر بروم III و IV و III و I – Latok،  راکاپوشی، skyang kangri ، pastagil  sar ، دیران Diran  برج موستاق، چوگولیزا Chogolisa ، Tahu rutum ، Bantha  Brakk انجام شد. که هیچ یک از این اکسپدیشن ها در نهایت منجر به صعود قله اصلی نگردید.

طارق به همراه اکسپدیشن بانوان کره ای که برای برج ترانگو اقدام کردند

بر اساس گزارشهای بعدی اعلام شد که تیم اسپانیایی به سرپرستی Alberto Iurrategi بر روی گاشربروم IV موفق به صعود قله شمالی این کوه شدند. ( قله اصلی نیست)

* شمار کل صعود کنندگان: در مجموع تعداد 132 کوهنورد از 39 اکسپدیشن در رسیدن به قله بر روی 12 کوهی که در بالا ذکر شد، موفق شدند.

آمار مرگ و میر کوهستان در سال 2008 در پاکستان رقم تعداد 16 کوهنورد را به ثبت رساند.

تعداد یازده نفر بر روی K2 جان باختند، یک نفر بروی برودپیک، دو نفر بر روی نانگاپاربات، و یک نفر بروی گاشربروم یک و در نهایت یک کوهنورد بر روی برج موستاق جان خود را از دست داد.

منبع :K2climb.net

ترجمه:لیلی مهذب عصمتی

 مطالب از:http://sunlandtours.ir


87/12/26::: 11:7 ع
نظر()
  
  

     چگونه در هوای سرد بدون خطر ورزش کنیم

 

فصل زمستان به معنی در پیش گرفتن ملاحظات خاص به هنگام ورزش در هوای آزاد است. قرار گرفتن در معرض هوای سرد می تواند فعالیت خارج از خانه را برای کسی که آمادگی هوای بسیار سرد را ندارد نامطلوب یا حتی خطرناک سازد. آگاهی از علائم هشدار دهنده اولیه قرار گرفتن در معرض سرما و نحوه پیشگیری  از مشکلات مهم می باشد.

لرزیدن معمولا اولین نشانه قرار گرفتن در معرض سرما است ، چون بدن تلاش می کند گرمای خود را از طریق انقباض غیر ارادی ماهیچه ها تولید کند. این می تواند اولین هشدار باشد که بدنبال جستجوی یک پناهگاه باشید.

دو تا از خطرناک ترین مواردی که می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای سرد باشد یخ زدگی و سرما زدگی می باشند.

یخ زدگی انجماد بافت های سطحی صورت ، گوش ها ، انگشتان دست و پا است.

علائم یخ زدگی عبارتند از :

  • درد
  • سوختگی
  • بیحسی
  • حس  سوزش
  • سفت و سفید شدن پوست
  • پوست اندازی یا تاول زدن پوست
  • خارش پوست
  • پوست سفت ، درخشان و زرد متمایل به خاکستری می شود.

درمان

برای کمک به بیمار یخ زده ، فرد را به جای گرم و خشک ببرید و لباس هایی را که فشار می آورند در بیاورید. ناحیه آسیب دیده را بالا ببرید و از کمپرس های گرم و مرطوب استفاده کنید. از مالیدن یا بکارگیری حرارت مستقیم  در ناحیه یخ زده خود داری کنید.

سرما زدگی  پاسخ شدید تر به قرار گیری در معرض هوای سرد می باشد که به صورت افت شدید در درجه حرارت قسمت مرکزی بدن تعریف می شود.

علائم سرما زدگی عبارتند از :

  • لرزیدن
  • احساس سرما ، سردرگمی ، بیحسی
  • لرز شدید ، فقدان هماهنگی ، کندی
  • لرز بسیار شدید ، مشکل در صحبت کردن ، سردرگمی ذهنی ، تلو تلو خوردن ، افسردگی
  • سفتی عضلات ،صحبت های نامفهوم  ، مشکل در دید
  • بیهوشی

درمان:

با مشاهده اولین علامت سرما زدگی فرد را به مکانی خشک و گرم ببرید یا بیمار را با پتو ، لباس اضافه خشک یا با گرمای بدن خود گرم کنید.

پیشگیری:

اولین دفاع  در مقابل سرما پوشیدن لباس مناسب با شرایط آب و هوا است. عوامل دیگری که می تواند تاثیر منفی بر توانایی مقابله با درجه حرارت های سرد داشته باشد شامل این موارد هستند : تغذیه نامناسب ، از دست دادن آب بدن، مصرف الکل ، برخی داروها و بیماری ها نظیر دیابت و بیماری قلبی که به طور قابل توجهی می تواند توانایی فرد را برای ورزش در هوای سرد کاهش دهد.

برای بهبود راحتی و ایمنی تان به هنگام ورزش در سرما ، دانشکده پزشکی ورزش آمریکا موارد زیر را توصیه می کند :

·پوشش لایه ای

چند لایه نازک گرمتر از یک لایه ضخیم است. اضافه و کم کردن لایه ها هم آسان است و از این رو درجه حرارت مرکزی تان را بهتر تنظیم می کند.

· سر خود را بپوشانید

به هنگام ورزش در هوای سرد باید سرتان را بپوشانید ، چون اتلاف گرما از سر و گردن می تواند به اندازه 50 درصد کل حرارت تلف شده بدن تان باشد.

·دهان تان را بپوشانید

برای گرم کردن هوا قبل از تنفس ، از شال یا ماسک استفاده کنید. این کار را بویژه زمانی انجام دهید که اگر هوای سرد باعث آنژین ( درد سینه ) می شود یا اگر مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی هستید.

· پوشش خود را خشک نگهدارید

لباس خیس و مرطوب ، چه بر اثر تعریق یا بارندگی ، به طور قابل توجهی اتلاف حرارت بدن را افزایش می دهد.

· پاهای خود را خشک نگهدارید

از جنسی استفاده کنید که عرق را از پوست دور کند. پارچه های پلی پروپیلن ، پشمی یا پارچه های دیگر که رطوبت را از پوست دور می کند و خواص عایق کردن را  حفظ می کنند بدن را به هنگام خیس بودن گرم نگاه می دارند.

·  آب بخورید

کمبود آب  بدن بر توانایی بدن جهت تنظیم حرارت بدن تاثیر می گذارد و خطر دچار شدن به یخ زدگی را افزایش می دهد. اهمیت  مایعات ، به ویژه آب ، در هوای سرد به همان اندازه اهمیت آنها در هوای گرم مهم می باشد. از مصرف الکل یا نوشیدنی های حاوی کافئین اجتناب کنید ، چون تلف کننده آب هستند.

· از مصرف الکل اجتناب کنید

الکل رگ های خونی را گشاد می کند و اتلاف حرارت را افزایش می دهد در نتیجه احتمال دچار شدن به سرما زدگی بالا می رود. الکل قضاوت را مختل می کند تا حدی که شما ممکن است  نتوانید بهترین تصمیم ها را در موارد اضطراری هوای سرد بگیرید.

منبع : http://sportsmedicine.about.com/

نویسنده : الیزابت کوئین


  

اهمیت تغذیه در برنامه های کوه نوردی


کدام نوع مواد غذایی در کوهنوردی مهمترند:
چربی ، کربوهیدرات یا پروتئین ؟
قرار گرفتن در معرض ارتفاع باعث افزایش مصرف گلوکز بعنوان سوخت بدن در حال استراحت و فعالیت می شود .
مصرف گلوکز در یک اقامت طولانی مدت در ارتفاع در مدت زمان مشابه در مقایسه با سطح دریا افزایش می یابد و این مسئله باعث کاهش سطح گلوکز خون در برنامه های کوهنوردی می شود مگر اینکه مصرف کربوهیدرات را قبل از عزیمت به ارتفاع افزایش دهیم .
در فعالیت هایی مثل ski ، کربوهیدراتها سوخت اصلی هستند و بعد از چند ساعت فعالیت افت قند شروع می شود . البته این افت قند به شدت ومدت فعالیت ski بستگی دارد .
مطالعات انجام شده همچنین حاکی از این است که مصرف کافی کربوهیدرات علائم بیماری حاد ارتفاع را کاهش می دهد و میزان اکسیژن مصرفی جهت سوزاندن کربوهدرات 8 تا 10 % کمتر از میزان مورد نیاز برای متابولیسم چربی است .
بنابراین سوخت ایده آل برای بدن در ارتفاعات کربوهیدرات است . البته این بهترین پاسخ دوستانه برای آنها که مجبورند تمام غذایشان را به صورت کربوهیدرات حمل کنند نیست . و میزان انرژی چنین غذایی هم به میزان غذای تشکیل شده از چربی نیست چرا که از هر گرم چربی تقریبا به میزان2 برابر کربوهیدرات انرژی حاصل می شود .در نتیجه شما مجبورید کربو هیدرات بیشتری بخورید و بنابراین میزان بار بیشتری را حمل کنید . از آنجا که اشتها در ارتفاعات کاهش می یابد و اغلب غذا هایی کربوهیدراتی حجیم هستند ممکن است کوهنوردان با مصرف کربوهیدرات های فشرده و پر کالری در ارتفاع مشکل پیدا کنند.
به هر حال ماجرا وقتی مهمتر تلقی می شود که بخواهید در یک کوه پیمایی طولانی همراه با مایعات شیرین توام با الکترولیت ها غذاهای پرکالری حاوی کربوهیدرات را نیز مصرف نمایید .
در سفر های پرمخاطره و وضعیت هایی مثل سفر اکتشافی قطب (مثل سفر کاپیتان اسکات ) اهمیت غذاهای کربوهیدراتی در به حداقل رساندن کاهش وزن و از دست دادن توده چربی بدن کاهش ترکیبات هیدرات کربنی فشرده و پرکالری بخوبی نشان داده شده است . در هر صورت در چنین فعالیت و سفری که نیاز به شجاعت و مهارت بالا داشت نه اسکات و نه همراهانش متوجه نشدند که سوء تغذیه شدیدی موجب مرگشان شد اگر چه کربوهیدرات ها مهمترین سوخت بدن در ارتفاع تلقی می شوند ولی باید این واقعیت را در نظر بگیریم که آنچه در ارتفاع مهم است حفظ بالانس انرژی است . فقدان انرژی کافی در ارتفاع نه تنها ریسک ابتلا به بیماری حاد کوهستان و دهیدراتاسیون را افزایش می دهد بلکه منجر به افزایش مصرف سوخت پروتئینی می گردد که بالانس منفی مصرف پروتئین را بدنبال دارد به خاطر همین مسائل است که چنانچه عملکردبیشتری را مد نظر داشته باشیم دریافت بیشتر پروتئین و کربوهیدرات را توصیه می کنیم ضمناً چون اشتها در ارتفاع کاهش می یابد مصرف ترکیبات قندی و پروتئینی تواما توصیه می شود خوراکی هایی مثل ماست های طعم دار ، میلک شیک ، مکمل های ورزشی ، برگه های میوه و مایعات حاوی قند و مواد معدنی برای ارتفاع ایده ال بنظر می رسند .
غذاهای کربوهیدراتی متراکم :
این غذاها برای افرادی که مجبورند غذایشان را حمل کنند مفید تر هستند چرا که این غذاها با حجم کم، انرژی زیادی را عرضه می کنند و انگیزه ورزشکار و کوهنورد برای خوردن غذا را افزایش می دهند .
بعضی از کربوهیدراتهای متراکم عبارتند از :
• عسل ، مربا و شربت
• ژله های ورزشی
• آب و خود کمپوت
• انواع نوشیدنی های ورزشی که به صورت پودر در آمده
• پاستا و غلات متراکم
• نوشیدنی های انرژی زا
• میوه های خشک
• برنج
• عصاره مالت
• کیک نعناع
• نان شیرین
• ترکیبی از هیدرات کربن متراکم و پرکالری همراه با محتوای مایع ممکن است برای ورزشکاران ارتفاع که با کاهش اشتها نیز مواجهند جذاب تر باشند و ضمنا دسترسی به آنها نیز آسانتر باشد .
• مهمترین غذا های سرشار از کربوهیدرات با محتوی مایع بالاعبارتند از :
• برگه های میوه
• مکملهای خوراکی مایع
• نوشیدنی های پر کربوهیدرات تجاری
• ژله های ورزشی
• ماست طعم دار
• بستنی
• میلک شیک
• ماست فریز شده
• عصاره کمپوت

گردآوری:  دکتر خلیلی فر


  
آب انار مواد سمی بدن را دفع می کند
 
آب انار در جلوگیری از تخریب گلبول‌های قرمز خون یا در اصطلاح همولیز نیز موثر است، همچنین آب انار آثار سودمندی در تقویت دستگاه دفاع آنتی اکسیدانی بدن دارد.


ایسنا: مصرف آب انار در از بین بردن رادیکال‌های آزاد سمی در بدن موثر است.

دکتر یکتا داودی متخصص ریه گفت: در میان آب میوه‌ها، بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی برای مهار یا خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مربوط به آب انار به میزان 96 درصد است.

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد؛ آب انار در جلوگیری از تخریب گلبول‌های قرمز خون یا در اصطلاح همولیز نیز موثر است، همچنین آب انار آثار سودمندی در تقویت دستگاه دفاع آنتی اکسیدانی بدن دارد.

دکتر داودی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد؛ مصرف مناسب غذاها یا نوشیدنی‌های غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان میزان ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.(برگرفته از سایت باز تاب آنلاین) 

انار میوه ای بسیار عالی و دارای خواص شناخته شده و ناشناخته می باشد که به همین جهت به آن میوه بهشتی اطلاق می گردد. انار میوه ای است که در طب اسلامی توصیه شده که دانه و پیه آن ( قسمت پنیری شکلی که دانه به آن چسبیده ) با هم خورده شود . 


  
  

ابزار حمایت قفل شونده ی جدید کارخانه ی ماموت . این وسیله ی بسیار سبک و ساده که اسمارت نام دارد

 

  
  

انسان زندگی خود را ابتدا در دل کوه ها آغاز کرد و اولین پناهگاه و خانه او غارها بودند. اما بتدریج با پیدایش فناوری و تحول صنعتی و شکل گیری شهر و شهرنشینی و تمدن، انسان غارنشین و گردآور خوراک از کوه ها بیرون آمد و ساکن روستاها، شهرک ها و شهرها شد. اما تجربه بودن و زیستن در کوهستان هرگز از بین نرفت و هرگز از میان هم نخواهد رفت. همواره بخشی از آدمیان متناسب با شیوه اقتصادی زیست خود در کوهستان بوده ا ند. کوه سرچشمه منابع بزرگ طبیعی و اقتصادی است. از اینرو انسان نمی تواند از کوه برای همیشه جدا شود. ولی باید بین زیستن در کوه با رفتن گاه و بیگاه در آن تمایز قائل شد. به علاوه تحولات تاریخی و توسعه اقتصادی و اجتماعی بسوی زندگی و تمدن شهری معنای دیگری برای انسان از کوه و کوهستان فراهم کرده است.  

کوه رفتن تجربه ای است که امروز بسیاری از شهروندان انجام می دهند اما کمتر درباره آن سخن می گویند. گویی کوه جایی برای پیمودن و تنفس کردن است و نه برای تحلیل و بررسی کردن.

کوه رفتن تجربه فرهنگی غنی و پرمایه ای است که ابعاد آن بسیار گسترده تر از ورزش و تمرین بدنی یا هواخوری و حتی تفریح و سرگرمی است. اگرچه به احتمال زیاد اکثریت کسانی که به کوه می روند انگیزه های خود و کارکردهای کوه رفتن را در همین نکات که ذکر شد ممکن است بیان نمایند.

به تعبیر دقیق تر کوه رفتن در معنای امروزی آن پاره ای از فرهنگ مدرن است.   کوه رفتن به مثابه نوعی تجربه فرهنگی که انسان و شهروند امروزی و مدرن ایران آن را شکل می دهد تا هویت مدرن خود را ممارست و توسعه و تکامل بخشد.

کوه رفتن ظاهرا گریز از شهر و فرهنگ صنعتی و پناه بردن به طبیعت و محیط های کم تر  دست خورده و دستکاری شده توسط ماشین و فرایندهای مدرنیته است. از اینرو ظاهرا رابطه ی مدرنیته و کوه را باید خصمانه و تقابلی دانست.

در واقع نیز آنچه کوه را اهمیت و ارزش می بخشد تفاوت های آن با شهر و محیط شهر است. کوه جایی است که انسان شهرنشین می تواند برای لحظاتی به دوران کودکی و مراحل قبل از شهرنشین شدنش برگردد و چیزهایی را تجربه کند که دیگر در زندگی روزمره شهری خود آنها را نمی بیند. تقابل بین کوه و شهر چندان به توصیف و توضیح نیاز ندارد زیرا هر کس یکبار کوه رفتن را تجربه کرده باشد این تقابل ها و تفاوت ها را حس می کند.

هوای پاک کوهستان در مقابل هوای دودآلود شهر، مسیرهای خاکی و سنگلاخ و ناهموار کوه در مقابل جاده ها و خیابان های صاف و آسفالت شده شهر، درختان و چشمه ها های طبیعی و خودجوش کوه در مقابل طبیعت ساخته شده و آب صنعتی شهرها، محیط انباشه از کالاها، اشیاء، سازمان ها و نهادها، متراکم از ارتباطات و آدم های شهری در مقابل محیط خلوت و خالی از سکنه و سازمان ها و نهادها و ارتباطات کوهستان،محیط شدیدا کنترل شده شهری (توسط دولت و مقرارت یا کنترل اجتماعی) در مقابل محیط نسبتا آزاد و کمتر تحت نظارت کوهستان، محیط اقتصادی و تجاری شده شهر در مقابل محیط فارغ از فشارهای بازار و پول کوهستان، محیط مصرفی شهر در مقابل محیط کمتر مصرفی کوه، و بسیاری دیگر از تفاوت ها و تقابل های بین شهر و کوه.

اما آیا این تقابل ها و تفاوت ها کوه را از شهر جدا می سازد؟ و اینکه آیا این تفاوت ها و تقابل ها مانع از آن می شود که کوه رفتن شهروندان را پاره ای از تجربه مدرن شدن و زیستن در فضای مدرنیته بدانیم؟

برای پاسخ دادن به این پرسش ها لازم است که از سویی نگاه تاریخی به تجربه کوه رفتن در ایران بیاندازیم و از سوی دیگر کنش ها و تجربه های افراد در محیط کوه را بشناسیم. به علاوه توصیف دقیقی از محیط کوه یعنی مکان هایی را که مردم برای کوهپیمایی به آن می روند ارائه کنیم.

مسلما بررسی روشمند و دقیق تجربی نیازمند بررسی های گسترده تر است. اما در اینجا نگارنده صرفا قصد دارم تاملات مردمنگارانه خودم را توضیح دهم. از اینرو از تفصیل دادن موضوع و ارائه شواهد تجربی در می گذرم و صرفا چند نکته را بیان می کنم.

نخست اینکه کوه رفتن به مثابه نوعی هواخوری و تفریح ابتدا در دوره قاجار همزمان با توسعه شهر تهران شکل گرفت. جعفر شهری در جلد اول کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» (1369: 108-110) توضیح می دهد که در ابتدا «گرداگرد تهران دارای مناظری بود از باغات بزرگ و سبزی کاری های سرسبز و مصفا و صیفی...» و پیرامون تهران را روستاهای متعدد دولاب، سلیمانیه، فرح آباد، امامیه، نارمک، عشرت آباد، باغ صبا، فیشرآباد، عباس آباد، یوسف آباد، فرحزاد، بهجت آباد و صدها باغ مانند باغ فیض، باغ شاه، باغ اناری و مزارع متعدد مانند مزارع امامزاده معصوم، امامزاده حسن و ...احاطه کرده بود. از اینرو در ابتدا فاصله زیادی بین شهر تهران و کوهها وجود داشت و مردم نیز در باغات و مزارع و روستاها زندگی می کردند یا تنفس گاه شان این محیط ها بود و نه کوه و کوهستان. توسعه تدریجی شهر تهران باعث از میان رفتن این روستاها و مزارع و همچنین نزدیک شدن به کوهپایه شد.

بنابراین کوه رفتن برای هواخوری و خوش گذرانی در تهران پدیده ای است متاخر و سابقه آن به توسعه شهر تهران به مثابه خاستگاه مدرنیته ایرانی بر می گردد.

دوم، در طی یک صد و پنجاه سال گذشته با گسترش شهر تهران و افزایش جمعیت آن و تحولات دیگر شهر، چگونگی و نوع و میزان کوه رفتن مردم نیز متناسب با تغییرات گوناگون تغییر کرده است. یکی از مهمترین تغییرات معنای کوه رفتن است. آنطور که جعفر شهری نقل می کند و قابل قبول نیز به نظر می رسد مهمترین هدف تهرانی ها از رفتن به محیط های اطراف تهران و کوه در اوایل سرگرمی و خوش گذارنی بوده است نه ورزش یا فرار از دود و دم شهر چرا که در آن زمان هنوز تهران آنقدر صنعتی و انباشته از اتومبیل نشده بود که با بحران هوای آلوده مواجه باشد.

بعلاوه کوه رفتن با هدف متناسب سازی اندام و آب کردن چربی، تنظیم کلسترول خون و جلوگیری از بیماری های زندگی شهری و صنعتی از جمله متاخرترین وجوه کوه رفتن مدرن ایرانی ها و تهرانی ها است. اساسا توجه به بدن به مثابه ابژه ای قابل شناخت و

تحت سلطه و کنترل فرد، پدیده ای مدرن است. با رشد فرایند فردی شدن میل به شکل دادن بدن بصورت دلخواه فرد و متناسب با ارزش های مدرن، پاره ای از مدرنیته است. از اینرو کوه رفتن با هدف سالم سازی بدن و لاغر شدن را باید نوعی ممارست در مدرنیته دانست.    

ولی این بعد از کوه رفتن را می توان آشکارترین وجه مدرن آن دانست. ترکیب جمعیتی کسانی که به کوه می آیند و ویژگی های اجتماعی آنها نیز بیانگر وجوه دیگر نسبت بین کوه رفتن و مدرنیته است.

عمده جمعیتی که به کوه می روند طبقه متوسط شهری و بالاتر هستند. جامعه ایران از نظر تاریخی فاقد طبقه متوسط بوده است. ایران تا همین اواخر معمولا متشکل از درصد ناچیزی از نخبگان سیاسی (نظامیان، روحانیان، درباریان) و نخبگان اقتصادی (ملاکان و بازاریان و خوانین) و همچین اکثریت دهقانان فقیر روستایی بوده است.  آبراهامیان و اشرف و بسیاری از محققان دیگر بر این نکته تاکید داشته اند که طبقه متوسط شهری تنها از دوره رضاشاه به بعد در ایران شروع به گسترش پیدا کرد.

 مطلب فوق از جناب دکتر نعمت اله فاضلی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو انجمن جامعه‏شناسی ایران میباشد .


87/10/24::: 3:27 ع
نظر()
  
  

رئیس اداره میراث فرهنگی استان یزد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 140 پرونده ثبت آثار تاریخی و باستانی به مرکز ثبت آثار ارسال شده و 250 پرونده نیز در دست اقدام است که 30 تا 60 درصد از امور مربوط به آن انجام شده است.
عزیزالله سیفی در گفتگو با خبرنگار مهر در یزد اظهار داشت: پرونده ثبتی آثار طبیعی استان شامل کوه ریگ مهریز، کوه ارنان مهریز، سرو نگ آباد مهریز، چنار کرخنگان، برفخانه طزرجان و نهر مسیح سرچشمه خاتم آماده و برای ثبت ملی به مرکز ثبت آثار در تهران ارسال شده است.
وی افزود: تهیه پرونده ثبتی 50 اثر طبیعی نظیر غار نباتی ندوشن، غار اشکفت یزدان مهریز، خانه خدای هرات، چنار روستای اسلامیه، برخی از روستاهای ییلاقی استان نظیر قطرم و باجگان در شهرستان بافق و روستای انجیرآوند در شهرستان اردکان و .. در دست اقدام است.
سیفی خاطرنشان کرد: در زمینه آثار منقول نیز پرونده دو اثر منبر مسجد جامع ندوشن و زیلوی قدیمی موزه میبد آماده شده و 50 اثر نیز مراحل نهایی ثبت در آثار ملی را طی می کنند.
وی عنوان کرد: در زمینه تهیه پرونده ثبت آثار ناملموس، چهار پرونده ثبتی دارایی بافی، مراسم پیرنارکی مهریز، برنامه محرم در ندوشن و سفالگری میبد ارسال شده و 10 پرونده ثبتی این آثار نیز در دست اقدام است.

آتشکده غار اشکفت یزدان

آتشکده غار اشکفت یزدان


  
  
   1   2   3   4   5      >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ برای صعود به قله های آرارات ، آراگاتس و شاه داغی با ما تماس بگیرید شماره تماس : 04115244406 گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز http://www.azarjavanmc.com


+ جهت صعود به قله های آراگاتس و آرارات و شاه داغی با ما تماس بگیرید
+ برگزاری صعود به قله آرارات آدرس: تبریز-خ ثقه السلام- روبروی بانک رفاه- طبقه دوم- دفتر گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز تلفن های مورد نیاز:2350543-0411 رگجان09144060187 -قراجه داغی 09144024255 -صفا09141166904 تلفکس : 5244406-0411
+ صعود زمستانی آرارات گروه کوهنوردی آذر جوان تبریز در نظر دارد برنامه ای جهت صعود زمستانی به قله آرارات، به سرپرستی آقای صمد رگجان برگزار کند. تاریخ اجرای برنامه 17/11/88 الی 22/11/88جهت کسب اطالاعات بیشتر به سایت گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مراجعه نمائید و مدارک مورد نیاز و توضیحات بیشترhttp://www.azarjavanmc.com
+ آدرس کلوب ایدی http://solei2.cloob.com/
+ با سلان به همه دوستان عزیز با مطالب جدید به روز هستن
+ سلام گروه کوهنوردی آذرجوان تبریز مورخه 14-15 خرداد برنامه یخ نوردی در منطقه یخچال شمالی سبلان را برگزار می نماید .
+ عید نوروز رو به همه دوستان تبرک عرض می کنم بایراموز مبارک اولسون
+ با سلام به همه دوستا عزیز پیشاپیش عید نوروز را به همه شما تبریک عرض می نمایم اراک بازگشایی مسیر جدید به نام آذربایجان کرمان صعود قلل چوپار